חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

29.11.23

תאודור אשריך (Escherich) - מגלה החיידק המפורסם שעל שמו - בן 166.


האם תהיתם אי פעם מה מקור שמו של החיידק המפורסם - Escheichia coli, המוכר יותר בקיצור - E. coli


תאודור אשריך - (1911-1857)



ב-29 בנובמבר 1857 נולד בעיר אנסבאך, אז בבוואריה, תאודור אשריך. 

אשריך החל ללמוד רפואה באוניברסיטת ורצבורג (Würzburg) ב-1878, ןלאחר לימודים נוספים באוניברסיטאות קיל (Kiel) וברלין הוא הוסמך כרופא ב-1881. לאחר שנה וחצי בבית החולים הצבאי של מינכן הוא חזר לבית החולים של ורצבורג שם קיבל תואר דוקטור (מחקרי) ב-1882. 

ב-1884 הוא הוסמך כרופא ילדים. בעקבות מגפת הכולרה שאותה חקר בנפולי, הוא החל להתעניין בבקטריולוגיה של דרכי העיכול, ובקשר של חיידקי המעי לתקינות העיכול. מחקרו פורסם בשטוטגרט ב-1886. 

במסגרת אותו מחקר, ב-1885, אשריך בודד ואפיין חיידק מתוך צואה של ילדים בריאים, והעניק לו את השם Bacterium coli (colon בלטינית: מעי גס).  ב-1919, שמונה שנים לאחר מותו, שינו לכבודו את שם החיידק ל-Escherichia coli.

חיידקי E. coli
Alissa Eckert - Medical Illustrator

אשריך התפרסם בזכות מאמציו לשיפור הטיפול הרפואי בילדים ולהפחתת תמותת יילודים. מ-1890 הוא כיהן כפרופסור לרפואת ילדים באוניברסיטאות של גרץ (Graz), עד 1902, ובוינה.  שבהם גם ניהל את בתי החולים לילדים. 

אשריך נפטר בוינה ב-15 בפברואר 1911. 


לקריאה נוספת 

תאודור אשריך - בוויקיפדיה האנגלית
Escherichia coli - אוהב או אויב? - בבלוג זה


פורסם במקור כציוץ בטוויטר של "מדע גדול בקטנה". נערך והורחב. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה