חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

2.2.20

הנגיף הטוען לכתר - SARS-coV-2


נגיף קורונה חדש (SARS-coV-2) הגיח מווחאן שבסין וגורם לדלקת ריאות חמורה (COVID-19). נציג כאן עדכון על ההתפרצות הנוכחית ועל נגיפי קורונה בכלל.

דגם של נגיף הקורונה החדש
CDC/ Alissa Eckert, MS

בדצמבר 2019 התפרצה בעיר ווחאן (Wuhan) שבמחוז חוביי (Hubei) שבסין, מגיפה של דלקת ריאות נגיפית, שהחלה להתפשט לאזורים נוספים בסין ואף מחוצה לה. כרגע לא ממש ברור מה המקור להתפרצות. סין דיווחה על ההתפרצות לארגון הבריאות העולמי ב-31.12. ב-30 בינואר הכריז ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום עולמי כתוצאה מהצטברות 98 מקרי תחלואה כתוצאה מנגיף הקורונה החדש ב-18 מדינות מחוץ לסין.
*
כרגע לא ברור עד כמה הנגיף מדבק ועד כמה המחלה מסוכנת. ההמלצות הנוכחיות של משרד הבריאות (מ-31 בינואר) הן להמנע מנסיעות לא הכרחיות לסין ולא להגיע בכלל לאזור חוביי. לפי שעה כל מי שמגיע מסין מתבקש להמנע לחלוטין ממקומות ציבוריים, כולל תחבורה ציבורית, מקומות עבודה ובתי ספר, עד שחולפים 14 ימים מההגעה מסין. מי שחזר ופיתח תסמיני מחלה בתוך 14 ימים מהחזרה צריך לפנות בדחיפות לטיפול רפואי, תוך יידוע של הצוות הרפואי מראש לפני ההגעה. כמו כן, עליו לכסות הפה והאף במסכה רפואית או בבד זמין אחר, ולהמנע מתחבורה ציבורית. היות ולא דווח על העברה של המחלה באמצעות חפצים או מזון מעובד, אין חשש ממוצרים המגיעים במשלוח מסין.

מה ידוע על הנגיף ועל המחלה (ששמה הרשמי הוא Covid-19) בינתיים? גם מדעני רשות הבריאות הסינית וגם מדעני המרכז לבקרת מחלות באטלנטה (CDC) בודדו את הנגיף ופרסמו את רצף הגנום שלו. הרצפים הגיעו מחולה סיני ומהחולה האמריקאי הראשון. התוצאות היו כמעט זהות, והעידו על כך שהנגיף לא משתנה במהירות. על-פי הרצף הגנטי שויך הנגיף החדש למשפחת נגיפי הקורונה, וכונה זמנית 2019-nCoV, ובהמשך SARS-CoV-2


צילום במיקרוסקופ אלקטרונים של נגיפי הקורונה החדשים
Credit: NIAID-RML
נגיפי קורונה (Coronaviruses) הם נגיפים הגורמים למחלות בדרכי הנשימה ובדרכי העיכול של יונקים ועופות שונים. אלה נגיפים בעלי קופסית חלבונית סימטרית, הנראית במיקרוסקופ אלקטרונים בגלל חלבונים הבולטים ממנו החוצה ככתר, ומכאן שמם (קורונה - כתר). החומר התורשתי של הנגיפים הוא RNA חד גדילי. בתוך המשפחה, הנגיף החדש קרוב ביותר לנגיף קורונה אחר שמצוי בעטלפים ולנגיף הסארס, שעליו נפרט בהמשך.

עד שנת 2002 היו מוכרים רק ארבעה נגיפי קורונה שגרמו למחלות קלות בדרכי הנשימה - מאז התגלו שלושה נוספים (כולל הנוכחי), בעלי פוטנציאל מגפתי. כרגע חושדים שמקור הנגיף בעטלפים, אך זה חשד שדורש עוד אימות. לעטלפים יש מערכת חיסון ייחודית שמאפשרת להם להיות נשאים של נגיפים רבים מבלי לחלות בעצמם (ראו רשומה של שקד אשכנזי  בנושא).

נכון ל-01.02, אותרו כבר 177 חולים ב-26 מדינות מחוץ לסין. בישראל, אושפזו בבידוד ונבדקו מספר חולים שחזרו מסין, אך נמצא כי כולם חלו מסיבות אחרות. נאסרה כניסתם של אזרחים זרים ששהו בסין ב-14 הימים שלפני הגעתם לישראל.

מעריכים שזמן הדגירה מהדבקה בנגיף ועד לפיתוח תסמיני המחלה הוא 14-2 ימים, אך יתכן שהערכה זו תשתנה בהתאם להתפתחויות. שלטונות סין החליטו לא להסתכן במגפה והכניסו להסגר חמש ערים במחוז חוביי, המאוכלסות בכ-35 מיליון (!) תושבים, ואף ביטלו את התחבורה הציבורית לבירה בייג'ינג. עד ה-1 בפברואר נספרו בוודאות 14,628 חולים (הנגיף אותר בבדיקה במעבדה),. יש עוד אלפי מקרים "חשודים". 305 מהחולים מתו (כ-2 אחוזים) ו-1340 במצב חמור. עם זאת, לא ברור אם שלטונות סין שחררו את כל המידע שבידיהם. נכון להיום חברות תעופה רבות הפסיקו לטוס לסין, אם אתם מחכים למשלוח מסין ולא קיבלתם, זו הסיבה.

בשנת 2002 הגיח הנגיף המכונה היום SARS-coV (תסמונת נשימתית חמורה חדה, Severe Acute Respiratory Syndrome) ממחוז גוונדונג שבדרום סין. הנגיף חולל דלקת ריאות ב-8273 אנשים ברחבי העולם, מתוכם מתו 775 (9.6 אחוזים). זמן הדגירה של נגיף הסארס היה 10-2 ימים. החומר התורשתי שלו השתנה במהירות, כך שלא התאפשר ליצור כנגדו חיסון. המגפה נבלמה בקיץ 2003, בעיקר על-ידי איתור החולים ובידודם, ומאז, מלבד כמה "תאונות מעבדה", לא נראה הנגיף שוב. 

נגיפי SARS במיקרוסקופ אלקטרונים
צילום: NIAID

ב-2012 הגיח נגיף קורונה נוסף, MERS-CoV ( Middle East Respiratory Syndrome), הפעם בערב הסעודית. הנגיף, שמקורו היה בעטלפים, עבר לגמלים המקומיים ומהם גם לבני האדם, בהם הוא גרם לדלקת ריאות חמורה בכ-2000 איש ברחבי העולם, כש-30 אחוזים מהם מתו. הנגיף עדיין מגיח מדי פעם, גם כיום.

נגיפי MERS במיקרוסקופ אלקטרונים - צילום: NIH, 2014

היות ואין תרופות שמעכבות את שכפול הנגיפים בתאי האדם המאכסן אותם, נותר רק לנסות ולהקל על התסמינים במקרים החמורים, כדי להגדיל את סיכוייהם של החולים להתגבר בעצמם על המחלה.

לסיכום: לפי מה שפורסם עד כה, נראה כי מדובר במחלה חמורה אבל לא ברור עד כמה. הסינים פועלים כאילו היא חמורה במיוחד, אך לא ידוע האם זה ליתר ביטחון או האם הם יודעים משהו שלא סיפרו לנו. נמשיך לעקוב בעניין. חשוב לציין לטובה את השיתופית והמהירות בה המידע הגנטי על הנגיף התפרסם. זה בהחלט יוכל לעזור להתמודדות עם ההתפרצות.

מקורות והרחבות

הפודקאסט מדברימדע - על נגיף הקורונה - בהשתתפות ד״ר דרור בר-ניר
עדכוני משרד הבריאות בנושא נגיף הקורונה
עדכונים על על התפרצות הנגיף - ארגון הבריאות העולמי
מפה מתעדכנת - כאן אותרו חולים - אתר ה-CDC
SARS - מחלה חדשה ומאיימת - רשומה קודמת בבלוג זה
על דלקות נגיפים ועטלפים - ד"ר שקד אשכנזי - "מדע גדול בקטנה"

תודה לחברים מ"מדע גדול בקטנה" על הארות והערות לפוסט: שקד אשכנזי (שגם ערכה), ליאת פל (שגם נתנה את השם), שרית פולבוי, נעמה לוי, דפנה גלעד, איתן הוך, עדי ארמוני,  אלכס סלבנקו

פורסם במקור בדף הפייסבוק ובאתר האינטרנט של "מדע גדול, בקטנה"

11 תגובות:

  1. תודה רבה.
    עדכון חשוב ובמקום מאוד.

    השבמחק
  2. תודה רבה! מעניינת אותי דעתך כביולוג לגבי מקורו האמיתי של הקורונה?
    האם הוא לא נראה לך מהונדס ו"יעיל" בצורה חשודה?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא. זו בתאורית קונספירציה שמבוססת על-כך שב-ווחאן (איפה שהתפרצה המגיפה) יש מרכז מחקר וירולוגי רציני מאד שכנראה גם עוסק בפיתוח של נשק ביולוגי. ראיות רבות במבנה הנגיף והמאפיינים שלו, ועצם זה שמצאו נגיף זהה ב-99 אחוזים בפנגולינים (חיות בר שסחר בהן מקובל בסין), שוללות את התיאוריה הזו.

      מחק
  3. האם כל מי שנשא של נגיף הקורונה יהיה חולה עם התסמינים בעתיד או שיכול להיות מצב שבו הנגיף קיים בגוף אך האדם לא יחלה? והאם כשמדווחים על מספר החולים בישראל מתכוונים לחולים עם התסמינים או גם לנשאים ללא תסמינים?

    השבמחק
    תשובות
    1. רעות,
      מצב שבו הנגיף קיים בגוף אך האדם לא יחלה נקרא נשאות, ממש כמו ב- HIV ו- AIDS (לא כל מי שיש לו HIV יחלה ב- AIDS).
      לא כל נשא של נגיף הקורונה יהיה חולה.
      יש נשאים של הנגיף שלא יחלו במחלה עצמה כי המערכת החיסונית שלהם תתפוס את הנגיף בזמן, עוד לפני שהוא מחולל מחלה, ותשמיד אותו.
      אותם נשאים (שהם לא חולים בשום דבר עדיין או בכלל) הם עדיין מדבקים ויכולים להדביק.
      לא כל נשא יראה תסמינים לנשאות (בדר"כ אין דבר כזה תסמינים לנשאים, רק למי שחולה במחלה עצמה) ולא כל חולה יראה תסמינים בעת המחלה (נקרא חולה א-סימפטומטי).
      כשמדווחים על מספר החולים בישראל אז מדווחים גם על החולים שחלו וגם על הנשאים שנבדקו כי למשל חזרו מחו"ל ועשו להם בדיקות.
      לא מדווחים על כל מי שהוא נשא או חולה קל (שסתם חושב שיש לו שיעול וזהו ולא מרגיש את המחלה בכלל) ובעצם על כל מי שלא עשה בדיקה לזיהוי הנגיף...
      פוטנציאלית, ישנם אלפי אנשים נוספים שנושאים את הנגיף בצורה זו או אחרת ואף אחד לא יודע לגבי זה כי אף אחד לא בדק אותם ואישר להם שהם חיוביים להימצאות הנגיף (נשאים/חולים פעילים/חולים שהחלימו).
      מדוע את שואלת את כל זה?...

      מחק
  4. אני שואלת סתם מתוך עניין (אני זאת שיצרתי איתך קשר לגבי אורט גבעתיים:).
    מה אתה צופה שיהיה בישראל ובעולם בזמן הקרוב (שבועות, חודשים..)?

    השבמחק
    תשובות
    1. קשה לחזות מה יתרחש, כי זה תלוי בהמון משתנים: התגובה של מערכת הבריאות, ההקפדה של האנשים על הריחוק והאיסור להתקהל. כמה חולים ונשאים של קורונה עוד לא אותרו. אנחנו עוד לפני השיא, שיגיע מתישהו... ואז תהיה ירידה הדרגתית. בגדול - מספר חודשים. ימים יגידו כמה.

      מחק
  5. שלום דרור
    עלה בדעתי שיש קשר מזיק בין כולסטרול לנגיף הקורונה(covid-19),
    כתבתי על כך מאמר בו קיבצתי את הנתונים שהתפרסמו בעולם ועל הקשר בין הכולסטרול לנגיף הקורונה, ומדוע זה יכול להיות דווקא מידע מועיל.
    לצערי איני ד"ר וגם לא איש מפורסם ואיני מכיר פלטפורמה בה אוכל לפרסם את המאמר ולכן אין באפשרותי לפרסם דעתי שתבחן כיאות.
    ולכן הבעתי את דעתי המקוצרת בתגובה כאן, בתקווה שלא תקפיד. אולי תחווה את דעתך בנידון ואולי מישהו בכל זאת יהיה מעוניין לעיין במידע שקיבצתי.
    בשורות טובות
    ישעיהו
    תלמידך לשעבר

    השבמחק
    תשובות
    1. שלח לי בדואל את מה שכתבת. ואקרא. ונדבר אח"כ.

      מחק