חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

30.10.16

ריחות הגשם הראשון - גאוסמין, פטריכור ואוזון


כשסוף סוף נשבר היובש ויורד הגשם ראשון, וכולנו שואפים אל קרבנו את הריח הנעים שהגיע אלינו בעקבותיו. האם תהיתם פעם מהו מקור הריח?



מסתבר שמדובר בשלושה ריחות שונים. שניים מהם ממקור ביולוגי והשלישי ממקור "מטאורולוגי".

המקור הביולוגי הראשון הם חיידקי אדמה מחטיבת האקטינובקטריה - האקטינומיצטים, הנמצאים באדמה בכמויות קטנות (100 מיליון חיידקים בגרם) יחסית לחיידקים אחרים, ו"מתעוררים" לפעילות עקב אספקת המים המחודשת. האקטינומיצטים הם חיידקים קוריים, שפעם נחשבו בטעות כפטריות (ומכאן השם ה"פטרייתי" שלהם – שנשאר למרות השינוי הטקסונומי). לחיידקים אלה יכולות מטבוליות מעניינות וחשובות - כיכולת פירוק תאית וסוכרים מורכבים אחרים. הם אף מפרישים מטבוליטים שניוניים כחומרים אנטיביוטיים וחומרים נוספים. אחד מהם הוא הגאוסמין (Geosmin), שהוא חומר נדיף הנותן לאדמה הרטובה את ריחה האופייני העיקרי.

חיידקי אדמה ופטריות לאחר גידול במעבדה. שימו לב ליצרני האנטיביוטיקה
צילום: דרור בר-ניר

המקור הביולוגי המשני הם שמנים ארומטיים שהופרשו ונספגו באדמה היבשה על ידי צמחים מסויימים. המגע עם המים גורם לאותם שמנים להתנדף לאוויר. הריח של שמנים ארומטיים אלה מכונה פטריכור (Petrichor - מהמילה היוונית Petra שמשמעותה אדמה ו-Ichor - הנוזל הזורם בעורקיהם של אלי יוון).

 
Geosmin - Wikimedia commons


מקור הריח השלישי הוא מטאורולוגי והוא נוצר בסערות ברקים. הזרם החשמלי גורם לתגובה כימית בין שלוש מולקולות סמוכות של חמצן מולקולרי (O2) שכתוצאה ממנה נוצרים שתי מולקולות ריחניות של אוזון (O3).

התבשמות נעימה, ושתהיה לנו שנה גשומה.

לקריאה וצפייה נוספת

חיידקי אדמה

סרטון בנושא של OK to be smart

נכתב במקור כפוסט לדף הפייסבוק "מדעי החיים באוניברסיטה הפתוחה" 


2 תגובות:

  1. תודה רבה עבור ההרצאה המלומדת

    השבמחק
  2. תמיד חשבתי שהריח הנעים של האדמה הלחה נובע מהצמחיה...מעניין שגם חיידקים תורמים לריח הרעננות של האדמה

    השבמחק