חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

25.9.23

פתוגנים משניים חדשים באדם, מנשיכת חתול - חיידקי Globicatella

 

נשיכות עמוקות של חתול בית בידיו של אדם שפגוע במערכת החיסון הביאה לגילוי של חיידקים, גורמי מחלה (פתוגנים) משניים חדשים. החיידקים חדשים שוייכו כמין חדש בסוג הקיים Globicatellaהאם הם חלק מהפלורה הטבעית של החתול?  או שהחתול היה סתם מעביר מקרי.  


חתולה ביתית (תולתול) חושפת שיניים
צילום: יעל בר-ניר

לחדר המיון בבית החולים בקיימברידג' שבאנגליה הגיע אדם בן 48 שהוגדר כפגוע מערכת חיסון, שידיו החלו להתנפח ולכאוב מאוד כשמונה שעות לאחר שננשך כמה פעמים על ידי חתול בית. לאחר טיפול ראשוני, חיטוי הפצעים וקבלת חיסון נגד טטנוס הוא נשלח לביתו עם טיפול אנטיביוטי. הטיפול האנטיביוטי לא עזר והוא חזר לאחר יממה עם דלקת מפושטת (צלוליטיס) באזור הפצעים. אחרי הסרה כירורגית של הרקמה הנגועה הוא טופל בקוקטייל אנטיביוטי אחר במשך חמישה ימים והחלים לגמרי.

מהפצעים בודדו חיידקים שבמיקרוסקופ נראו דומים לסטרפטוקוקים, אך אך פענוח הרצף הגנטי שלהם (16SrRNA)  קבע כי זהו מין חדש בסוג אחר, Globicatella (גם מחטיבת הפירמיקוטים).  

בסוג Globicatella מוכרים כיום שני מינים. אחד מהם, G. sanguinis, ידוע כגורם מחלה בבני אדם ואילו השני, G. sulfidifaciens, מוכר כגורם מחלה בחיות משק. המין החדש שונה משניהם בוודאות. 


חשוב לציין שעצם הגילוי של חיידק שלא מוכר למדע אינו מפתיע. אנו מכירים רק כ-1-2 אחוזים מהחיידקים הקיימים על פני כדור הארץ. וכל הזמן מכירים עוד ועוד אחרים. "המזל" כאן היה שהחתול נשך אדם פגוע מערכת חיסון, כי אם הוא היה נושך אדם בריא כנראה שהסיפור היה מסתיים בהחלמה מהירה של הפציעה ללא צורך בהגעה לבית חולים - שהיא זו שהובילה לגילוי ואפיון החיידק. 


לקריאה נוספת

המאמר על המקרה ב-Emerging infection diseases - אוגוסט 2023

פורסם גם בדף הפייסבוק ובציוץ בטוויטר של  "מדע גדול בקטנה"


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה