חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

18.9.23

חיידקי Vibrio vulnificus, דג אמנון לא מבושל, ואישה שאיבדה את גפיה.


בסן חוזה שבצפון קליפורניה  נדבקה אישה בת כארבעים (אם לילד בן 6) בחיידקים הימיים Vibrio vulnificus לאחר שקנתה בשוק המקומי ואכלה ביולי השנה דג אמנון (Tilapia) מזוהם בהם.  הדג לא בושל כראוי. מצבה הדרדר במהירות  והיא הגיעה לחדר מיון  עם אלח דם וכשל בכליות. ארבעת גפיה השחירו והיא הורדמה.  

לאחר אשפוז במצב קריטי והנשמה במשך יותר מחודש, נאלצו הרופאים לכרות, ב-13 בספטמבר,  את ידיה ורגליה כדי להציל את חייה. 

חיידקי Vibrio vulnificus במיקרוסקופ אלקטרונים
צילום: CDC/Janice Haney Carr

חיידקי Vibrio vulnificus הם פתוגנים משניים - כלומר הם  גורמים למחלה משנית (שיכולה להיות קשה ואף קטלנית) באנשים שיש להם מחלת רקע אחרת. לא נמסר בכתבות השונות שברשת  על המחלה המקורית  שממנה סבלה האישה. הם יכולים לחדור דרך פצעים פתוחים, גם מאד קטנים, או דרך מערכת העיכול. מלבד דגים הם מזהמים גם צדפות ופירות-ים מסוגים שונים. בישול מיטבי משמיד אותם. 


בארץ יש זן מקומי של החיידקים שמאכלס את בריכות הדגים (שמליחותם נמוכה ממי הים), ולכן רשויות הבריאות אוסרות על מכירת דגים לא מנוקים, כדי למנוע מהצרכנים להיפצע מהקוצים של הדגים, ולהחשף לחיידקים הקטלניים.

Laura Barajas, לפני הארוע ובזמן האשפוז
התמונות מקמפיין גיוס ההמונים למענה


כתבה מה-New-York post  

כתבה מה-USA today

  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה