חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

8.5.22

אבעבועות הקוף באנגליה - התחלה של מגיפה?

מאז פרסום הרשומה התגלו גם מקרים נוספים -  בספרד פורטוגל ובארצות הברית  וקנדה.  רשומת המשך.... בקרוב.  

בשבוע הראשון של מאי 2022 אושפז ביחידה למחלות זיהומיות של בתי החולים Guy's and St Thomas' בלונדון אדם שחזר מניגריה ופיתח אחר-כך מחלת אבעבועות. האבחנה המעבדתית אישרה שמדובר במחלת אבעבועות הקוף.

החל מספטמבר 2017 קיימת התפרצות מקומית של מחלת אבעבועות הקוף בניגריה, 39 שנים לאחר ההתפרצות הקודמת (1978). עד סוף פברואר 2022 דווח על 525 מקרים ומתוכם שמונה מקרי תמותה. זו ההתפרצות הגדולה ביותר המתועדת של המחלה, שעדיין לא הסתיימה. 

החולה בבידוד, מטופל היטב, ובסבירות גבוהה (כ-90 אחוזים) צפוי להחלים בקרוב. רשויות הבריאות בלונדון מנסים  לאתר את היושבים לידו  בטיסה, אף שהסבירות שנדבקו ממנו מאד נמוכה. יתכן ואף יחליטו לחסן אותם  וגם אנשים נוספים שהיו עמו במגע קרוב.  

מקרים דומים היו בירושלים ובלונדון גם לפני כארבע שנים,

ידיים של חולה בקונגו, 1977
Brian W.J. Mahy / CDC

הרגל והיד של ילדה בליבריה - 1971 - CDC

מחלת אבעבועות הקוף אנדמית לאזורים מסויימים במרכז ובמערב אפריקה. סימניה העיקריים הם אבעבועות, הדומות בצורתן לאבעבועות של מחלת האבעבועות השחורות (smallpox). סימנים נוספים הם עליית טמפרטורת הגוף, כאבי ראש ושרירים, וקשריות לימפה נפוחות. זמן הדגירה של המחלה הוא כ-10 ימים, והיא מתמשכת 5-2 שבועות.

 בניגוד לאבעבועות שחורות, שהיא מחלה של בני אדם בלבד,  אבעבועות הקוף זו מחלה של קופים ביערות הטרופיים. בני אדם יכולים להידבק ולחלות כתוצאה ממגע קרוב עם הקופים הנגועים או בעלי חיים אחרים (בעיקר מכרסמים - שמהם מגיעים הנגיפים גם לקופים).

תועדו מקרים של הדבקה מאדם לאדם, לאחר מגע קרוב. המחלה יכולה להסתבך ושיעורי התמותה ממנה יכולים להגיע ל-10% (שיעורי התמותה מאבעבועות שחורות היו בין 40 ל-90 אחוזים).

לפני כ-42 שנה הוכחדה מחלת האבעבועות השחורות. הכחדה זו נבעה משילוב של שלושה גורמים:
1. המחלה קיימת בבני אדם בלבד; 2. קיום של חיסון יעיל נגד המחלה; 3. נחישות ופעולה נמרצת של ארגוני הבריאות בעולם להכחדת המחלה.

שתי המחלות, אבעבועות שחורות ואבעבועות הקוף, נגרמות על נגיפים מקבוצת ה-poxviridae. זו קבוצה של עשרות נגיפים שגורמים למחלות אבעבועות בבעלי חיים שונים. לכל הנגיפים במשפחה חלבונים משותפים במעטפת, וחיסון נגד נגיף אחד מהמשפחה מקנה חסינות מלאה גם נגד השאר - תופעה שסייעה בפיתוח החיסון. נגיף ה-Vaccinia, שבודד מפרות החולות האבעבועות הפרה, ושמקורו לא לגמרי ברור (מסוסים או מכרסמים), שימש במאה השנים האחרונות כחיסון יעיל כנגד מחלת האבעבועות השחורות. חיסון יעיל זה (למרות שהיו לו גם תופעות לוואי לא קלות) היה גורם מרכזי בהכחדת מחלת האבעבועות השחורות, וגרם גם לחסינות כלפי מחלת אבעבועות הקוף. כשהפסיקו לחסן, בשנות ה-80 של המאה הקודמת, לאחר הכחדת האבעבועות השחורות, החלה עלייה בכמות המקרים הנצפים של אבעבועות הקוף, ובמקומות מסוימים, בהם המחלה נפוצה, אף שוקלים שוב לחסן את האוכלוסייה.

ובארץ - באוקטובר 2018 אושפז בבית החולים שערי צדק בירושלים אדם שחזר מדרום ניגריה ופיתח כשבוע אחר-כך מחלת אבעבועות. גם אז האבחנה המעבדתית אישרה שמדובר באבעבועות הקוף. החולה טופל בבידוד והחלים. אף אחד לא נדבק ממנו.

במקרה דומה שהתרחש באנגליה ב-2018,  נדבקו מהחולה מקורי  עוד שני אנשים.  כולם החלימו. 


מקורות 

הדיווח על החולה בלונדון באתר משרד הבריאות הבריטי

על אבעבועות הקוף  באתר ארגון הבריאות העולמי

דיווח על איש צוות רפואי שנדבק מחולה באנגליה - 2018

הדיווח על הארוע בישראל באתר משרד הבריאות












2 תגובות:

  1. מזל גדול, שהצוותים הרפואיים מספיק מלומדים וזהירים, ומתייחסים מראש לתסמיני המחלה כביטוי לסכנה גבוהה, ולכן החולים מוכנסים לבידוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. למדו מהניסיון - ב-2018 חולה כזה הדביק 2 אנשי צוות רפואי (גם באנגליה)

      מחק