חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

23.3.22

97 שנים למשפט הקופים

 

משפט שנחשב לאחד משיאי  העימות המתמשך בין תומכי האבולוציה לבריאתנים.



בראיין  (מימין)  מול דרו (משמאל) 
מקור: אוניברסיטת הופסטרה, לונג איילנד, ניו-יורק

במרץ 1925, החודש לפני 97 שנים,  נחקק במדינת טנסי שבארצות הברית חוק שאסר על הוראת האבולוציה של האדם בבתי הספר הציבוריים, העונש על העבירה נקבע לקנס של  500-100 דולר.  (סכום לא קטן באותם ימים) 

האיגוד האמריקאי לחירויות אזרחיות - שהתנגד נמרצות לחוק, נעזר באיש העסקים ג'ורג' רפלייה (Rappleyea) מדייטון,  שגייס לעזרה את  המורה ג'ון סקופס (Scopes) בן מה-24, מורה צעיר למדעים (מתמטיקה, פיסיקה וכימיה) בתיכון של העיירה. סקופס היה אמור ללמד בביה"ס אבולוציה ובעצם התנדב לעמוד למשפט ציבורי - בו יעמוד החוק למבחן.

ג'ון סקופס
Smithsonian Institutionq/Watson Davis


במאי 1925 החל ההליך המשפטי, כשהוגש כתב האישום  נגד סקופס.  

המשפט בעצם היה זירת קרב בין התובע, תום סטיוארט (Stewart) שנעזר בפוליטיקאי ואיש הדת ויליאם ג'נינגס ברייאן (Bryan)  - לסניגוריה,  שהובלה על-ידי קלרנס דרו (Darrow). על כס המשפט ישב השופט ג'ון רלסטון (Raulston). 



קלרנס דרו
Underwood & Underwood, Library of Congress

המשפט סוקר על-ידי עיתונאים רבים, ואף הועבר בשידור חי ברדיו. אחד העיתונאים, הנרי לואיס מנקן (Mencken),  טבע לו את השם "משפט הקופים" (Scopes Monkey Trial). 

לאחר שמונה ימים של דיונים ממושכים ומעניינים שבסופם עימתה ההגנה את גנינגס בריאן את הנכונות של האמור בתנ"ך , ב-21 ביולי 1925 נמצא סקופס אשם ונקנס ב-100 דולר -  אותם לא שילם,  בערעור פטרו אותו מהתשלום. למרות ההרשעה,  ההגנה היתה מרוצה עקב החשיפה הגבוהה של תורת האבולוציה - וכמובן,  הביזוי של אותו חוק. (שבוטל למעשה רק ב-1967). 


היום השביעי של המשפט  - ב-20 ביולי.  בגלל החום המשפט הועבר לחצר בית המשפט
בראיין (יושב) נחקר על-ידי דרו (עומד) 
Smithsonian Institutionq


פורסם במקור כציוץ בטוויטר של "מדע גדול בקטנה". עודכן 

תגובה 1:

  1. שואל את עצמי אם ההיסטוריה הזו באמת כל כך רחוקה ותלושה מאיתנו...
    גם פה בארץ הקודש והקונספציות, עד היום יש עשרות אלפי אנשים (אם לא מאות אלפי? מליונים?) *שבטוחים* שמוצא האדם הוא חלילה לא "מהקוף" (לא חשוב שאף אחד לא טוען שמוצא האדם מהקוף, אלא מאב קדמון רחוק משותף), אלא מבריאה ספונטנית ביום הראשון, או השני, או בכ"ט באוגוסט על ידי בונה עולם ישתבח שמו.

    השבמחק