חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

4.8.19

שנתיים להתפרצות של אבעבועות הקוף בניגריה


בתמונות אנו רואים אבעבועות, שמזכירות לנו את האבעבועות השחורות שכבר 41 שנה לא ראינו כמותן (וטוב שכך). אלה תמונות של אבעבועות הקוף, מחלה דומה אך פחות קטלנית שיש התפרצות שלה עכשיו בניגריה.

ידיים של חולה בקונגו, 1977
Brian W.J. Mahy / CDC

בספטמבר 2017 החלה התפרצות חדשה של אבעבועות הקוף בניגריה, 39 שנים לאחר ההתפרצות הקודמת. עד ספטמבר 2018 דווח על 269 מקרים ומתוכם שבעה מקרי תמותה. זו ההתפרצות הגדולה ביותר המתועדת של המחלה. ההתפרצות עוד נמשכת.

הרגל והיד של ילדה בליבריה - 1971 - CDC

באוקטובר 2018 אף אושפז בבית החולים שערי צדק בירושלים אדם שחזר מדרום ניגריה ופיתח כשבוע אחר-כך מחלת אבעבועות. האבחנה המעבדתית אישרה שמדובר במחלת אבעבועות הקוף. החולה הושם בבידוד, טופל, והבריא. לשמחתנו, אף אחד לא נדבק.

מחלת אבעבועות הקוף התגלתה לראשונה בקופנהגן שבדנמרק בשנת 1958, התפרצויות היו במושבות של קופים אסייתיים, מקוק הסרטנים (או ארוך זנב - Macaca fascicularis) ומקוק רזוס (Macaca mulatta) שיובאו מסינגפור הוחזקו לצרכי מחקר (פיתוח תרכיב חיסון כנגד מחלת הפוליו). המחלה לא מוכרת באסיה. ויתכן שהקופים נדבקו בדנמרק מחיות אפריקאיות.

סימני המחלה העיקריים הם אבעבועות, הדומות בצורתן לאבעבועות של מחלת האבעבועות השחורות (smallpox). סימנים נוספים הם עליית טמפרטורת הגוף, כאבי ראש ושרירים, וקשריות לימפה נפוחות. זמן הדגירה של המחלה הוא כ-10 ימים, והיא מתמשכת 5-2 שבועות.

תועדו מקרים של הדבקה מאדם לאדם, לאחר מגע קרוב. המחלה יכולה להסתבך ושיעורי התמותה ממנה יכולים להגיע ל-10% (שיעורי התמותה מאבעבועות שחורות היו בין 40 ל-90 אחוזים).

בניגוד לאבעבועות שחורות, שהיא מחלה של בני אדם בלבד, אבעבועות הקוף זו מחלה בעיקר של קופים ביערות הטרופיים. בני אדם יכולים להידבק ולחלות כתוצאה ממגע קרוב עם הקופים הנגועים או מכרסמים - חולדה אוגרת גמביאניית (Cricetomys gambianus), שני מינים של סנאי שמש אפריקאיים (מהסוג Heliosciurus), סנאי מפוספס אפריקאי (מהסוג Funisciurus), ונמנמן אפריקאי (Graphiurus) - שמהם מגיעים הנגיפים גם לקופים.

ב-1970 נתגלה המקרה הראשון בבני אדם - תינוק בן 9 חודשים, ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. מאז ועד 2017 היו מקרים בודדים והתפרצויות של המחלה במדינות האלה במרכז ובמערב אפריקה: קמרון, הרפובליקה המרכז אפריקנית, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, קונגו, חוף השנהב, גבון, סיירה ליאונה, ליבריה, ניגריה ודרום סודן

ב-2003 היתה התפרצות בארצות הברית, כש-47 בני אדם משש מדינות שונות חלו כתוצאה ממגע קרוב עם מרמיטות נובחניות (prairie dogs) - חיות מחמד שמקורן היה בחוות גידול בטקסס. המרמיטות חיו בחווה בשכנות למכרסמים (מהרשימה לעיל) שיובאו מגאנה - תשעה מהם היו נגועים בנגיף.

שתי המחלות, אבעבועות שחורות ואבעבועות הקוף, נגרמות על נגיפים מקבוצת ה-poxviridae. זו קבוצה של עשרות נגיפים שגורמים למחלות אבעבועות בבעלי חיים שונים. לנגיף הגורם למחלת אבעבועות הקוף, MPXV, שני זנים - זן קונגו (Congo Basin clade), הקטלני יותר ,והזן המערבי (West African clade), הפחות אלים.

לכל הנגיפים במשפחה חלבונים משותפים במעטפת, וחיסון נגד נגיף אחד מהמשפחה מקנה חסינות מלאה גם נגד השאר - תופעה שסייעה בפיתוח החיסון. נגיף ה-Vaccinia, שבודד מפרות החולות באבעבועות הפרה, ושמקורו לא לגמרי ברור (מסוסים או מכרסמים), שימש במאה השנים האחרונות כחיסון יעיל כנגד מחלת האבעבועות השחורות. חיסון יעיל זה ,למרות שהיו לו גם תופעות לוואי לא קלות, היה גורם מרכזי בהכחדת מחלת האבעבועות השחורות, וגרם גם לחסינות כלפי מחלת אבעבועות הקוף. כשהפסיקו לחסן, בשנות ה-80 של המאה הקודמת, לאחר הכחדת האבעבועות השחורות ב-1977, החלה עלייה בכמות המקרים הנצפים של אבעבועות הקוף, ובמקומות מסוימים, בהם המחלה נפוצה, אף שוקלים שוב לחסן את האוכלוסייה.


מקורות 

על המגיפה - באתר ארגון הבריאות העולמי

המאמר ב-Lancet על המגיפה

הדיווח על הארוע בארץ -  באתר משרד הבריאות

דיווח על ההתפרצות של 2003 בארצות הברית -  באתר ה-CDC

על אבעבועות הקוף - באתר ארגון הבריאות העולמי

דיווח על איש צוות רפואי שנדבק מחולה באנגליה

פורסם במקביל גם באתר הפייסבוק של "מדעי הטבע והחיים באוניברסיטה הפתוחה"

2 תגובות:

  1. אז התחילו לחסן שוב כנגד אבעבועות שחורות (שמחסנות גם כנגד אבעבועות הקוף) או שסומכים על בידוד המאכסנים מבני האדם?...

    השבמחק
    תשובות
    1. עוד לא מחסנים שוב. באפריקה בהחלט שוקלים את החזרת החיסון. במערב - בשלב זה, אפילו לא שוקלים.

      מחק