חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

25.12.23

טיפוס "עכברי" בבני ברק - על חולדות חוף, פרעושים, וחיידקי Rickettsia typhy


השבוע סערו הכותרות  בעיקר במגזר החרדי -  מתחילת ספטמבר ידוע בבני ברק על ששה חולים במחלת הטיפוס (Murine typhus) שאחד מהם לפחות אושפז בטיפול נמרץ כתוצאה מהמחלה. בשנה שעברה בתקופה המקבילה היה רק חולה אחד.  במשרד הבריאות חוששים שלא כל החולים אותרו והחיידקים הגורמים למחלה הגיעו כנראה מחולדות החוף (Rattus norvegicus). 

ואכן, מסתבר שיש מכה של חולדות חוף בבני ברק, וחולדות, באמצעות הפרעושים שחיים עליהן יכולות להעביר מחלות. המחלה המפורסמת  ביותר היא מחלת הדבר (המוות השחור) הנגרמת על-ידי חיידקי Yersinia pestis. אך לא זו המחלה המועברת כעת.  

חולדת החוף - צילום: Donald Hobern, Wikimedia commons

מחלת הטיפוס המפורסמת (Epidemic typhus)  - שהייתה גורם תמותה מאד משמעותי עד תום מלחמת העולם השנייה, הייתה מחלה רק של בני אדם, שנגרמה על-ידי חיידקי Rickettsia prowazekii  והיא הועברה  על-ידי כינת הגוף (Pediculus humanus corporis). מחלת הטיפוס העכברי, נגרמת  על ידי חיידקי Rickettsia typhy שמקורם בחולדות  ומכרסמים אחרים, והמחלה עלולה לעבור לבני אדם באמצעות מגע קרוב עם החולדות ו/או עם הפרעושים שלהם (ומדובר בשני מיני פרעושים,  פרעוש החתול (Ctenocephalides felis) ופרעוש החולדה (Xenopsylla cheopsis). 


אז למה יש שגשוג של חולדות בבני ברק - כנראה שיש בעיר גם מטרדי אשפה לא מטופלים, וגם תשתיות ביוב לא לגמרי תקינות, ובנוסף יש גם  האכלת חתולים  "ממוסדת" שהופכת בפועל להאכלה גם של חולדות.  שגשוג של חולדות, שחלקן נשאיות - גם של חיידקים וגם של פרעושים,  בעיר צפופה כמו בני ברק,  בהחלט יכול להתפתח למצב של התפרצות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה