חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

17.7.23

החיסון למלריה יוצא לדרך

 

כתב העת הרפואי לנצט מדווח על 18 מיליון מנות חיסון נגד  Plasmodium falciparum, הטפיל הגורם ל-99.7 אחוזים ממקרי המלריה באפריקה,  שינתנו בשנתיים הקרובות  ב-12 מדינות ברחבי אפריקה.  מדובר על חיסון בארבע מנות, RTS,S, של חברת GSK. 

בארבע השנים האחרונות, החל מ-2019,  נבדק חיסון זה על 1.7 מיליון ילדים שחוסנו בגאנה קניה ומלאווי. החיסון הוריד את כמות מקרי המלריה החמורים והקטלניים בכ-30%. 

הילד הראשון שקיבל את החיסון ב-2019 בבית חולים בלילונגווה, בירת מלווי

מלבד  שלוש המדינות האלה,  בהם ימשיכו  לחסן את הילדים,  ינתן החיסון ב-בנין, בורקינה פאסו, בורונדי, קמרון, ר"ד קונגו, ליבריה, ניז'ר, סיירה ליאונה ואוגנדה. לאור האספקה המוגבלת (בינתיים) של החיסונים, יוגבל בשלב זה החיסון לאזורים "מוכי מלריה". 

בשנת 2026 צפויים ארגוני הבריאות באפריקה לחסן ב-60-40 מיליון מנות שאחר-כך צפויה לעלות ל-100-80 מיליון מנות ב-2030. בהמשך יורחב החיסון ל-16 מדינות נוספות. 

החיסון יכלול 4 מנות - 3 מנות שינתנו בהפרש של כחודש החל מגיל 5 חודשים עד גיל 9 חודשים, ומנה רביעית שתינתן בגיל שנתיים. על סמך הניסויים הקודמים, כאמור, יעילות החיסון היא רק כ-40-30 אחוזים אך זה כמובן עדיף משמעותית על אי התחסנות, ומציל למעלה משליש של המתחסנים (ועדיין מדובר במיליונים של ילדים). 

חיסון נוסף, שנמצא בשלבי פיתוח באוניברסיטת אוקספורד, שנוסה בינתיים על 450 ילדים בבורקינה פאסו, ויבדק בהמשך גם בגאנה וניגריה, צפוי לפעול ביעילות גבוהה (של כ-80-70 אחוזים). אך יקח עוד זמן עד שיהיה זמין בשטח.

להרחבה על מחלת המלריה, החיסון,  וניסוי השדה שהחל  ב-2019 - ברשומה קודמת בבלוג 

הדיווח ב-Lancet


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה