חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

6.12.17

על קדחת Q מאוחרת בעקבות השתלת חזה


דלקת חריפה בשד הימני של אישה בת 23, בשבוע ה-14 להריונה התבררה כקדחת Q,  בין האשפוז  ועד לגילוי גורמי המחלה, נחשפו אנשי הצוות הרפואי לחיידקי Coxiella burnetii, הגורמים לה. 

קדחת Q היא מחלה נפוצה של בעלי חיים בבר ובמשק האדם, בכל העולם, למעט ניו-זילנד. היא דווחה ואופיינה לראשונה ב-1935 במדינת Queensland שבאוסטרליה, ויש ויכוח אם ה-Q של שם המחלה מקורו בשם המדינה או במילה Query שאלה/תהייה - שזמן רב לא היה ברור מה גורם למחלה. הגורמים למחלה הם חיידקי Coxiella burnetii, הדומים בצורתם (מתגים קטנים וקצרים) ובאורח חייהם (טפילים תוך תאיים) לחיידקי ה-Rickettssia המפורסמים יותר (הגורמים, בין היתר, לטיפוס אפידמי ולטיפוס הבהרות). אך הם משתייכים לתת חטיבה אחרת, וקרוביהם המוכרים לנו יותר הם חיידקי ה-Legionella.

ב-2014, בהיותה כבת 20,  נותחה האישה להשתלת חזה בשני הצדדים. שלוש שנים אחר-כך,  בהיותה בהריון, התפרצה אצלה דלקת חריפה בשד הימני. בבדיקת PCR זוהו חיידקי Coxiella burnetii כגורמי המחלה, ובדיקה סרולוגית הראתה שלא מדובר במחלה חדשה, אלא במחלה ותיקה (לא אותרו נוגדני IgM בבדיקה, אלא רק נוגדני IgG), שכנראה החלה לאחר ההשתלה. 

החולה נותחה מיידית להסרת השתלים, על השתל הימני אותרה קפסולה עבה וקשה, שכנראה היתה המקור של החיידקים,  לאחר נסיונות כושלים להתגבר לגמרי על המחלה הצליחו לייצב את מצבה. בשבוע ה-34 להריון היא ילדה תינוק בריא בניתוח קיסרי.  בשלייה אותרו חיידקים. החלפת תרופות אנטיביוטיות  עזרה לה להיפטר,  יותר ממחצית השנה אחרי, מהחיידקים. 

File:Coxiella burnetii, the bacteria that causes Q Fever.jpg
חיידקי Coxiella burnetii בתאים בתרבית
המקור: NIH

איפה, מתי ואיך נדבקה החולה בחיידקים? איך הם הגיעו דווקא לשתל? אין תשובה ברורה לשאלות האלה. היא אמנם חיה באזור כפרי שבו יש עדרי פרות שנושאים את החיידקים, הייתה לה דלקת כבד שהחלימה ולא אותר הגורם לה, שיתכן שגם היא קשורה. 

ובבית החולים (הדסה עין כרם, ירושלים), שלושה מששת אנשי הצוות הרפואי שטיפלו בה באשפוז הרפואי, (שאז עוד לא ידעו מה הגורם) ושניים מתוך שמונת אנשי הצוות בניתוח הקיסרי, נדבקו בחיידקים - למרות שימוש במסיכה, כפפות ואמצעי הגנה נוספים. הם לא פיתחו סימפטומים. כולם טופלו באנטיביוטיקה,  ובמעקב אחרי שנה נראה שנפטרו מהחיידקים.

המאמר שמתאר את המקרה


תגובה 1:

  1. מעניין... זו הפעם הראשונה שאני שומע על קדחת Q.
    ועוד על שתל של שד... זה לא ידעתי שקורה.

    מעניין אם אני בקבוצת סיכון :/

    השבמחק