חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

26.9.20

על פילים מתים בבוצוואנה ונוירוטוקסין של חיידקים כחוליים.

האם רעלנים של חיידקים כחוליים הם הגורמים לתמותת הפילים ההמונית בבוצוואנה? כנראה שכן, אך חסרה לנו אינפורמציה מפורטת יותר. 

מספר מינים של חיידקים כחוליים (cyanobacteria) החיים במקווי מים מסוגים שונים, עלולים להפריש לסביבתם רעלנים (cyanotoxins) שיכולים להיות קטלניים (בהתאם למינון) ליצורים בגדלים שונים וממינים שונים. כשצפיפותם במי האגם עולָה, ניתן לראות את הפריחה הצבעונית שלהם (בשלל צבעים - ירוק, צהוב, חום, כתום, אדום ואף ורוד) על פני מאגר המים. אז גם עולֶה ריכוז הרעלן, וזה יכול להתבטא בהרעלה סביבתית. מוכרות שלוש קבוצות של רעלנים בהתאם לאתר הפגיעה בבעלי החיים הנפגעים: רעלני כבד, רעלנים של מערכת העיכול ורעלנים של מערכת העצבים. 

פריחות של חיידקים כחוליים מוכרות כבר מאות שנים אך בשנים האחרונות מצטברים שלושה גורמים, עלייה בריכוז של מינרלים ונוטריינטים (Eutrophication) - לרוב כתוצאה מפעילות אנושיות, עלייה בריכוז הפד"ח (CO2) באטמוספירה, וההתחממות הגלובלית - שלושתם גורמים לעלייה בתדירות של ארועי פריחה כאלה.  

מאפריל ועד יוני 2020, בזמן הספירה השנתית מהאוויר של הפילים, נמצאו גופות של כ-330 פילים אפריקניים באזור הדלתה של נהר האוקוונגו שבבוצוואנה שבאפריקה הדרומית. חלק מהפילים נצפו מתנודדים לפני שקרסו ומתו. (המספר הראשוני שפורסם, כ-350, כולל גם 20 פילים נוספים שמתו בזימבאבווה - כנראה ללא קשר לארוע זה. 

צילום אויר של גופת אחת הפילים
המקור: National Parks Rescue/AFP

על גופות הפילים נותרו החטים, כך שנשללה האפשרות שמדובר בצייד בלתי חוקי. נשללה גם האפשרות שמדובר במחלה הזיהומית גחלת (Anthrax) גם בגלל שרק פילים מתו, ולא חיות נוספות, מלבד סוס אחד, שיתכן גם שכלל לא קשור לעניין. אפשרות זו נשללה גם מעבדתית, כי לא נמצאו בדגימות מהפילים החיידקים הגורמים למחלה (Bacillus anthracis). 

תאוריות נוספות שנשללו:  
פגיעה קטלנית של הנגיף Cardiovirus A המועבר על-ידי מכרסמים שונים ומדביק יונקים רבים. במשק האדם הוא פוגע בעיקר בחזירים.
זיהום קטלני של החיידק Pasteurella multicoda, כמו ב-2015, אז מתו כמאתיים אלף סאיגות (Saiga tatarica בערבות קזחסטן. 

התאוריה המובילה כרגע היא שבמאגרי המים aבדלתה הייתה פריחה של חיידקים כחוליים מסויימים שהפרישו למים רעלן שפגע במערכת העצבים. לטענת אנשי מקצוע במקום, הם זיהו עקבות של רעלן כזה במאגרי המים (שבסוף יוני כבר התייבשו - מה שעשוי להסביר את הפסקת ההתפרצות), אך לא פרסמו את שם הרעלן, אם זוהה, ומאיזה חיידקים כחוליים הוא מופרש.  

בהנחה שהם צודקים, עדיין צריך לברר למה נפגעו רק פילים, ולא בעלי חיים נוספים. האם זה תלוי בהרגלי השתייה והרחצה של הפילים - ששואבים את המים גם מתחתית המאגר, ושוהים זמן רב בתוך מאגר, בניגוד לחיות אחרות ששותות קצת ומייד מסתלקות.  

כעת מדובר על כך שבעונה הבאה, במאי 2021, ידגמו מאגרי המים בזמן אמת, ואם אכן תהיה בהן פריחה לא שגרתית של חיידקים כחוליים, ינסו להרחיק משם את הפילים. 

בהנחה שזה אכן המצב, נשאלת השאלה מה קרה השנה שגרם לפריחת החיידקים הכחוליים שלא קרה בשנים הקודמות. יש הסבורים שהעלייה הממוצעת ב-3-2 מעלות שהתרחשה באזור כתוצאה מההתחממות העולמית, היא זו שאפשרה לחיידקים הכחוליים לשגשג.  

פילים אפריקניים ליד תעלת קזינגה באוגנדה 
(צילום: דרור בר-ניר) 


החלק על תמותת הפילים ברשומה זו התבסס על מקורות תקשורתיים שאינם מדעיים, אשמח לעדכן כשאמצא מקורות מדעיים ומפורטים יותר.  


לקריאה נוספת

Cyanobacterial blooms - סקירה מ-Nature Review Microbiology - 2018

תעלומה מדאיגה בבוצוואנה - קרן אור, זואולוגית הספארי - יולי 2020

על שתן, פריחת חיידקים כחוליים רעילים ותמותת דגים - בבלוג זה - 2012


3 תגובות:

  1. זה מפחיד מאוד, באמת. כלומר, לא מספיק שאנחנו אחראים ישירות על זיהום מאגרי המים, הנה תופעות נוספות ומפחידות. אולי ה"פריחה" היא בכלל ירידה של מים מהשמיים או היקוות של מים מנהרות אכזב... הרבה הרבה שאלות.

    השבמחק
    תשובות
    1. פה כנראה האחריות שלנו היא רק בעקיפין - בחלק שאנחנו תורמים להתחממות הגלובלית. במקרים אחרים- ראה למשל בקישור לפוסט הקודם, האחריות יותר ישירה.
      גם בכינרת יש לפעמים פריחות כאלה - כתוצאה ישירה של זיהומים שמקורם בפעילות שלנו.

      מחק
  2. עצוב..
    אבל לפחות זה הפסיק. שזה גם משהו.
    תודה רבה על העידכון.

    לגבי ההתחממות הגלובאלית - אני מודה שהיא קיימת. אלו עובדות.
    גם אם ההתחממות היא מזערית והנתונים בעייתיים.
    אולם עדיין לא הוכח מעל לכל ספק כי האדם הוא זה שאחראי (ישירות?) להיווצרותה.
    אני לא חממיסט ולא אנטי-חממיסט, פשוט שהנושא הזה עדיין מצוי בפולמוס ואין הסכמה.
    אין פה משהו שניתן לומר כבדרך אגב שהוא עובדתי ווודאי. לא שאנחנו אחראים לה ולא שאנחנו לא.

    השבמחק