חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

14.9.24

זיקית ים-תיכונית - זמן האבקועים....

 


בסיור לילי שהשתתפתי בו בשלולית דורה שבנתניה (שמוכרת כיום כפארק אגם החורף) צפיתי בעשרות פרטים של אבקועי זיקית שישנו על צמחי גזר, וגם על צמחים אחרים. 

 

אבקועים של זיקית ים-תיכונית בלינה על גזר קיפח
בשלולית דורה - 12 בספטמבר 2024


הזיקית הים-תיכונית, (Chamaeleo chamaeleon), המוכרת גם כשמותיה זיקית מובהקת או זיקית מצויה, היא נפוצה באפריקה, אירופה ואסיה, בישראל היא הנציגה היחידה של משפחת הזיקיים (Chamaeleonidae). 

הזיקיות פעילות יום, יחידאיות,  ועיקר פעילותן הוא על גבי צמחים, שם הן נעזרות בזנבן הארוך לאחיזה ולטיפוס. הן ניזונות  בעיקר מחרקים ופרוקי רגליים אחרים, אותם הן תופסות בלשונן הארוכה (פי 2-1.5 מאורך הגוף כולו). העיניים ממוקמות בשני צידי הגוף ופועלות כל אחת "בנפרד". ההבדל בין הזוויגים מתבטא בעיקר בבסיס הזנב, כשלזכר בסיס זנב עבה יותר. 

צבע הזיקית משתנה בהתאם לתנאי הסביבה.  צבע כהה עשוי להעיד על עקה.  כשהזיקית מאויימת, היא מנפחת את ריאותיה ומגדילה את עצמה בצורה משמעותית. ומשמיעה קולות שמרתיעים חלק מהטורפים. 
לאחר ההזדווגות מטילה הנקבה כמה עשרות ביצים, הבוקעות  לאחר 10-8 חודשים. לרוב שני ההורים מתים לאחר ההטלה. האבקועים עצמאים מרגע בקיעתם, אך רק מיעוט מהם שורד ומגיע לבגרות. אורך הבוגרים מגיע ל-35 ס"מ. 


זיקית ים תיכונית בוגרת 
מרץ 2010 - ביער אילנות 

לקריאה נוספת

הערך זיקית ים-תיכונית - ויקיפדיה
הערך זיקיתיים - ויקיפדיה
זיקית ים-תיכונית - במוזיאון הטבע שטיינהרדט


2 תגובות: