חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

14.10.22

יומן טיול מקוצר - שבועיים במונטנגרו

 

שמענו על מונטנגרו לא מעט והחלטנו השנה לנסוע אליה (28-09 עד 12-10). חששנו ממזג האויר באוקטובר, אך היה לנו מזל  (רק שני ימי גשם חלקיים).  


תצפית ראשונה על קוטור

כחודש לפני סגרנו את התאריכים וקנינו כרטיסי טיסה מוזלים (יחסית) מנתב"ג לטיבאט של חברת ישראייר. - בדיעבד הסתבר לנו שחברת ישראייר לא מאפשרת לבעלי כרטיסים אלה לבצע צ'ק אין דרך האתר  שלה.  אז עשינו צ'ק אין רגיל. 

מזוודות - לכל אחד מאיתנו היו מזוודת טרולי ותרמיל גב - חסך לנו כסף בכרטיסי הטיסה ואת הלחץ: האם המזוודות יגיעו איתנו ליעד. החברה אמנם הציעה לנו לאכסן את התיקים בבטן המטוס ללא עלות,  סרבנו בנימוס. 

את הרכב שכרנו מראש דרך @ kosta pavlov - חבילה שהכילה את כל הביטוחים  - כולל ביטול השתתפות עצמית.  10 דקות  עם הנציג שלו לקבלת הרכב בשדה התעופה בהלוך וחמש דקות להחזרת הרכב בחזור.  הרכב (טויוטה יאריס אוטומטית מ-2021) שרת אותנו נאמנה בכל הטיול. 

טלפון. בשדה התעופה קנינו כרטיס סים מקומי של חברת מיטל. עוד באותו יום התברר לנו שהסים מאפשר אינטרנט בלבד ולא מאפשר שיחות מקומיות.  לנו זה היה ממש חשוב אז קנינו  סים נוסף של חברת ONE. 

הכוונה המקורית שלנו הייתה לנסוע ישר לפלוז'ין משדה התעופה, אך הדיווח על מזג האוויר הגשום שם, גרם לנו לשנות תוכניות, להפוך את כיוון הנסיעה  ולהתחיל דווקא עם קוטור ואגם סקדאר  (שתוכננו במקור לסוף הטיול)  - בהם לא היה גשם בזמן הנחיתה. 

קראנו הרבה על המקומות המתוכננים  והתייעצנו  עם חברים שטיילו שם.  אנחנו נהנינו לבנות את הטיול בעצמנו. את מקומות הלינה הזמנו לרוב רק יום אחד קודם. בשני מקומות החלטנו במקום להאריך בעוד יום. מלבד המקום האחרון, בתיבאט, הזמנו מקומות עם ארוחת בוקר כלולה. 

היום  הראשון  (יום ד. 28.09) - נחתנו בטיבאט וישר נסענו לקוטור,  הסתובבנו שם קצת, התרשמנו מהנוף המרהיב של הפיורד וסביבתו. ומהפריחה השופעת בשטחי הבר,  ואז התמקמנו ליומיים במקום הלינה המתוכנן ליד קוטור, בעיירה הסמוכה Prcanj - ב- Apartments Popovic. החדר היה קצת צפוף, אך המיקום והארוח היה מצויין. 

אכלנו ארוחת ערב טובה במסעדה שנקראת וילה מאריה - הסיבה שלא נמליץ על המסעדה היא דווקא בגלל מלצר אנטיפטי שם בארוחת הבוקר. הוא גם ניסה ולא הצליח, לאמץ לעצמו טלפון נייד ששכחנו שם. 

קוטור מדליקה אורות

היום  השני (יום ה. 29.09) 

בבוקר סיירנו בעיר העתיקה של קוטור. עיר חמודה ומקסימה.  בצהריים יצאנו לשייט לפראסט ולאי הקרוב אליה.  "מריה על האבן", שיט נחמד.  על שיט למערה הכחולה ויתרנו כי הבנו שמזג האוויר שם ממש לא יציב. 

ארוחת צהריים טעימה ומאוחרת אכלנו במסעדה העממית -  ‪Tanjga‬.   

נוף מהשיט באגם


היום  השלישי (יום ו. 30.09) 

עזבנו לאחר ארוחת הבוקר את קוטור והתחלנו לטפס לכיוון הפארק הלאומי לובצ'ן - בדרך עצרנו ונהנינו מהנוף של הפיורד שמאחורינו. 

מתרחקים ממפרץ קוטור

הגענו לפארק ושם טיפסנו את 470 המדרגות שמובילות לאתר הזיכרון.  לאחר תצפית על הנוף ירדנו והמשכנו לטייל מתחת למגרש החנייה.  שם מצאנו לא מעט פטריות וגם פרחים מעניינים.  

יצאנו מהפארק לכיוון וירפזאר שבאגם סקדאר.  בשלב מסוים ירדנו מהדרך הראשית ונסענו בדרך "פרטית" קצת משובשת, אבל בתוך צמחייה ונוף.  הגענו לוירפזאר. הסתובבנו קצת  במרכז והמשכנו לעיירה הסמוכה Seoca, שם התמקמנו ליומיים ב-Appartments Nino. קיבלנו חדר מרווח ומאובזר וארוח מכל הלב של Nino ואימו.

לאחר שהסתובבנו והתרשמנו מהכפר עצמו ,חזרנו לדירה ואף אכלנו אצלם ארוחת ערב טובה. 

היום  הרביעי (שבת. 1.10) 

בבוקר התחיל גשם. נסענו שוב לוירפזאר, עם מעילי הגשם טיילנו ברגל לאורך הנחל שממזרח לאגם.  למרות הגשם נהנינו מהציפורים והפרחים שבדרך. 
לקראת הצהריים הגשם פסק.  הצטרפנו לשיט קבוצתי של כשעתיים באגם (חברת Kingfisher). המון קורמורנים, שחפים וטבלנים (מצויצים וגמדיים). האגם וההרים סביבו מרשימים. 

לאחר השייט אכלנו ארוחה טובה במסעדה "Pelikan" בוירפזאר. 

היום  החמישי (יום א. 2.10) 

לאחר ארוחת בוקר מצויינת  עזבנו את Seoca,  והתחלנו להתקדם לכיוון היעד הבא - עיירת הסקי קולאשין. יום שמשי וחמים. 

התחנה הראשונה - מפלי הנהר "Cijevna" שליד פודגוריצה, המכונים גם מפלי הניאגרה של מונטנגרו. אלה מפלים מקסימים, שהגדול מביניהם נוצר כתוצאה מבניית סכר על הנהר.  המפלים שפעו מים בעקבות הגשמים של השבועיים הקודמים. את פנינו קידם אמודאי (ציפור נהרות -  שלא הסכים להצטלם). 

המשכנו משם לאורך הנהר לכיוון צפון.  נסענו בדרך הנופית הצמודה לנהר, דרך צרה ומתפתלת עם מנהרות רבות ונקודות תצפית לנהר.
בהמשך, כשהגענו לנקודת הציון בווייז של קניון מרטביצ'ה (Kanjon Mrtvice), לא היה ברור משם איפה השביל שאיתו היינו אמורים לרדת  לקניון.  בגשר דנילוב  השביל היה ברור, אך תלול מאד. טיילנו רק ביער שלמעלה.  ולא ירדנו  לקניון. 

קידמה שם את פנינו צפרדע ענקית. בגודל של כף יד פתוחה. 

המשכנו לקולאשין - התמקמנו ליומיים ב-Rooms and appartmants Mirovic, מקום נהדר. ויצאנו לסייר במרכז  בקולאשין. אכלנו ב-Konoba Nišavić. מסעדה טובה מאד. 


היום  הששי (יום ב. 3.10) 

יצאנו מקולאשין לכיוון שמורת ביוגרדסקה  - יער הגשם מהאחרונים באירופה. השמש זרחה. כשהגענו לשם החל גשם. התחלנו את המסלול מסביב לאגם בגשם.  לאחר כמחצית השעה הגשם פסק.  האגם והיער מסביבו יפיפיים. המון פטריות. חזרנו לקולאשין. 
אכלנו במסעדה Slavija. אוכל מקומי מצויין. 

היום  השביעי (יום ג. 4.10) 
נסיעה מקולשין לכיוון הפארק הלאומי פרוקלטיה.  לאחר מספר עצירות בדרך (הרבה פרחים מעניינים) הגענו ישר למפל גרלה - מפל מרשים שנבלע באדמה. טיפסנו לאורך הנהר עד Oko Skakaviche - העין הכחולה או עין החגב,אחד המקומןת היפים ביותר. בדרך לפלאב עצרנו במעיינות עלי פאשה ובעיירה גוסינג'ה. 
התמקמנו ליומיים בפלאב ב-Apartmani Ambiente בדירה מרווחת ומאובזרת היטב - הבעייה העיקרית שם - סמוכה לפאב/מןעדון שהרעיש אל תוך הלילה והפריע לישון. 

אכלנו ארוחת ערב קלה במסעדה איטלקית במרכז פלאב. 

היום  השמיני (יום ד. 5.10) 

התחלנו (וגם סיימנו) את היום בתצפית על אגם פלאב. משם נסענו לעמק Grebaje - המרכז המונטנגרי של שמורת פרוקלטיה (המכונה גם שמורת הקללה - Škala). טיול רגלי באזור של כשלוש שעות.  הרבה פרחים ופרפרים וגם סלע של זאבים (או חתולים) מתנשקים. חזרנו לפלאב. אכלנו במסעדה טובה מאוד ה-Aqua resort. לאחר תצפית נוספת על האגם חזרנו לדירה. 

היום  התשיעי (יום ה. 6.10) 

יצאנו מפלאב צפונה לכיוון זבליאק. העצירה המרכזית בדרך הייתה במעיינות ה-טארה - Tara springs. הסתובבנו שם כשעה, מומלץ מאוד. המשכנו משם לגשר טארה המרשים גם שם התעכבנו.

הגענו לזבליאק והתמקמנו ליומיים במלון MB - מלון קטן ונחמד - הדירה הייתה מרווחת. אכלנו שם גם ארוחת ערב טעימה. בסוף נשארנו שם יום נוסף. 

היום  העשירי (יום ו. 7.10) 

נסענו כשני ק"מ עד לשמורת דורמיטור. הלכנו כ-700 מטר עד האגם השחור. הקפנו אותו על שני חלקיו - כשעתיים. משם נסענו לאגם השטן שנמצא דרומית לזבליאק.  הנוף שם היה הרבה יותר פתוח. 

לאחר ארוחת צהריים מאוחרת במסעדת Oro - חזרנו למלון. 

היום  ה-11 (שבת. 8.10) 

תכננו לנסוע לתצפית קניון הטארה - ל-Curevac. בגלל ה-ווייז, שכיוון אותנו לתחתית ההר (כשמונה ק"מ אחרי), פספסנו את  הנקודה.  לאחר ש-"הגענו" וראינו ששם אין עלייה לתצפית, המשכנו  באותה דרך לכיוון קניון הטארה (כפי שסומן במפות גוגל). מנקודת "המטרה" טיילנו ברגל עוד כשני ק"מ עד ערוץ הנהר עצמו. בנוף מרשים. חזרנו משם למכונית והתחלנו לחזור. ואז מצאנו את  החנייה המקורית של ה-Curevac, וטיפסנו משם לתצפית. 

חזרנו למלון ואכלנו שם ארוחת ערב. 


היום  ה-12 (יום א. 9.10) 

יצאנו מזבליאק לכיוון פלוז'ין. דרך מעבר הרים Sedlo. שם התעכבנו - בעיקר לתצפיות. נוף פתוח ויפה.  

הגענו לפלוז'ין הממוקמת מעל אגם פיבה, אגם מלאכותי שנוצר כתוצאה מבניית סכר על נהר הפיבה. לאחר תצפית על האגם, יצאנו לטיול לאורך הנהר צפונה. 

אכלנו במסעדה Sočica. - בסדר. 

התמקמנו ללילה אחד בבונגלוס B&B Konak.  המיקום נהדר - עם מרפסת מול האגם. אך החדר היה צפוף והמיטה קשה מדי.  

היום  ה-13 (יום ב. 10.10) 

יצאנו מפלוז'ין לכיוון האגמים הסמוכים לניקשיץ. 
הגענו לאגם קרופקה ויצאנו לטיול רגלי קצר לידו. הסתפקנו בתצפית על אגם סלינו והמשכנו לכיוון טיבאט. בדרך השתמשנו בשרותי המעבורת של מפרץ קוטור. 
בטיבאט התמקמנו ליומיים אחרונים ב-Apartmani Irena - דירה מקסימה - מרווחת ומאובזרת.  
יצאנו ברגל להסתובב במרינה של טיבאט, מאוד מרשימה ונעים לטייל בה. 

היום  ה-14 (יום ג. 11.10) 

היום האחרון של הטיול.  
נסענו מטיבאט לבודווה - לא בדרך הישירה אלא בדרך עוקפת ומתפתלת. בבודווה טיילנו בעיר העתיקה ולאורך החוף הצמוד אליה. 
חזרנו לטיבאט, הפעם בדרך הישירה, אכלנו ארוחת צהריים טובה במסעדת Steak & BBQ House Tanjga. 
חזרנו שוב לנמל של טיבאט. 
חזרנו לחדר להתארגנות לטיסה חזרה.  - נגמר הטיול. 

היום  ה-15 (יום ד. 12.10) 

ב-9 בבוקר יצאנו לנסיעה "ממושכת" של כ-10 דקות לשדה התעופה.  החזרנו את הרכב. ןלאחר הצ'ק אין חיכינו לטיסה חזרה. 
למטוס עלינו בזמן, אך חיכינו בתוך המטוס כשעה ורבע עד להמראה. 

היה טיול נהדר.  נהנינו מאד. 


תגובה 1:

  1. תודה על המידע - מאוד נחמד נשמע נהדר . עוזר מאוד בתיכנון העצמאי

    השבמחק