חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

28.11.19

מציאת עקבות סוכרים (ריבוז ואחרים) במטאוריטים עתיקים.


 הגילוי מקדם אותנו להשלמת התצרף על מקור החומרים האורגניים החיוניים להתפתחות החיים.


צוות בינלאומי של חוקרים מצא במטאוריטים שגילם דומה לגיל כדור הארץ, שלושה סוכרים: ריבוז, ארבינוז וקסילוז. שלושת הסוכרים, המורכבים מחמישה פחמנים (ולכן מכונים פנטוזות), מוכרים על פני כדור הארץ כחלק משמעותי בביוכימיה של החיים שעליו:

ריבוז הוא מרכיב משמעותי של הנוקלאוטידים המשמשים כמטבוליטים אנרגטיים ומרכיבים את חומצת גרעין RNA. חומצת גרעין זו שהיום משמשת במגוון תפקידים בתאים, נחשבת כמולקולת מפתח בחיים הראשוניים כשהחלו (עולם ה-RNA) - כחומר תורשתי וזרז קטליטי (אנזים). מהריבוז נוצר בהמשך הדאוקסיריבוז - שהוא מרכיב חשוב בחומר התורשתי שבתאים - ה-DNA.

Beta-D-Ribofuranose.svg
המבנה הכימי של הסוכר ריבוז - שהוא מרכיב של ה-RNA

ארבינוז וקסילוז הם מרכיבים חשובים בפולימריים סוכריים ממקור צמחי. הם מוכרים גם בחיידקים.

שלושת הסוכרים נמצאו, בעזרת כרומטוגרפיה גזית המשולבת בספקטרוסקופית מסה - שיטה שמפרידה ומזהה חומרים על פי מסתם ומטענם החשמלי, בכמויות זעירות במטאוריט NWA101 ומטאוריט מורצ'יסון (Murchison).

File:NWA 801, CR2 meteorite.jpg
חתיכה מהמטאוריט NWA101  צילום: Jon Taylor, Flicker, 2010

המטאוריט NWA101 - נמצא במרוקו בשנת 2001 (NWA=North West Africa - המיקום הגיאוגרפי של מרוקו). במקורו הוא שקל כ-5 ק"ג והוא תוארך כבן 4.5 מליארד שנה (כמעט כמו גיל כדור הארץ)

המטאוריט מורצ'יסון - נפל באוגוסט 1969 מהשמיים והתרסק לחלקים ליד מורצ'יסון במדינת ויקטוריה באוסטרליה. משקל השברים שנאספו עבר את 100 ק"ג.

מקורם של המטאוריטים כנראה באסטרואידים של מערכת השמש.

Murchison crop.jpg
חלק ממטאוריט מורצ'יסון צילום:  ArtBrom, Flicker, 2010
תגלית זו מצטרפת לתגליות אחרות, של חומצות אמינו (המרכיבות חלבונים) ובסיסים חנקניים (גם הם מרכיבים של חומצות הגרעין), שגם הם התגלו במטאוריטים ואף על גופים גדולים מהם, כמו ירחים של צדק ושבתאי.

חומרים אורגניים אלו נוצרו בתהליכים כימיים על גופי המוצא של אותם אסטרואידים, או באסטרואידים עצמם, והגיעו באמצעות המטאורים אל כדור הארץ, ושם, בדרך שעדיין אינה ידועה לנו, התלכדו ויצרו בסופו של דבר את התא הראשון.

לקריאה נוספת

המאמר בנושא שהתפרסם ב-18 בנובמבר בכתב העת היוקרתי PNAS


פורסם במקביל באתר הפייסבוק - מדעי הטבע והחיים באוניברסיטה הפתוחה

2 תגובות:

  1. תמיד ידעתי שאנחנו ילדי הכוכבים, שגופנו הוא אבק כוכבים, או לפחות בספרי פנטזיה של המאה העשרים ואילך - אין ספק בזה בכלל.

    השבמחק