חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

10.9.19

מתנגדי חיסונים בפקיסטן מונעים את ההכחדה של נגיפי הפוליו.


מחלת הפוליו (poliomyelitis), המוכרת גם בשם "שיתוק ילדים",  היא מחלת מעיים נגיפית, המלווה בסיבוך תדיר כ-1 ל-500 עד אלף מקרים, של פגיעה במערכת העצבים. 

במחצית הראשונה של המאה העשרים מחלת הפוליו היוותה איום ממשי על ילדים ומבוגרים, שחלקם מתו ממנה, ואחרים לקו בשיתוק.

ב-1952 פיתח יונאס סאלק (Salk) תרכיב חיסון של נגיפים לא פעילים שהזרקתם איפשרה יצירת נוגדנים כנגד נגיפי הפוליו בדם של המחוסן. החיסון מנע את השיתוק אצל המחוסנים. אבל לא מנע את מחלת המעיים, ואת היות החולים מקור להדבקה (שעלולה להוביל לשיתוק) של אנשים שאינם מחוסנים.

ב-1956 פיתח אלברט סייבין (Sabin) חיסון פומי (דרך הפה)  של נגיף מוחלש כנגד נגיף הפוליו ועל סדרת ניסויים המוניים בחיסון זה. החיסון של סייבין נוסה בהצלחה על 80 מיליוני ילדים ברחבי העולם. מאפריל 1960, אז חוסנו בארצות הברית 100 מיליון איש, שני התרכיבים מהווים חלק משגרת החיסונים ברוב מדינות העולם. 

בזכות החיסונים של סייבין וסאלק, נעלמה המחלה מרוב האזורים בעולם, ומספר החולים יורד משנה לשנה. ב-2017 דווחו רק 22 מקרים של פוליו ברחבי העולם, והדרך חהכחדת הנגיף והמחלה נראתה די בטוחה. 

A group of female vaccination volunteers get off a boat on the Indus River in Pakistan
צוות מחסן חוצה את נהר האינדוס בפקיסטן
WHO/A. Zaidi

כעת נותרה פקיסטן, כנראה המדינה האחרונה בה עוד קיימת המחלה. בפקיסטן יש בעיה חמורה של מתנגדי חיסונים, שלובתה באפריל השנה על ידי דיווח תקשורתי שמספר ילדים חלו לאחר חיסון (לא מחלה שחייבה אשפוז). גם אופיזיציוניים משתמשים בהתנגדות לחיסונים כאמצעי פוליטי. התוצאה - כשני מיליון משפחות לא מחסנות את ילדיהם, וידוע לפחות על 58 ילדים עם מחלת המעיים (שמפיצים נגיפים לכל עבר.....)  האם תהיה שם התפרצות?  לא ברור.  וגם ההכחדה נדחתה לבינתיים. 


צוייץ בטוויטר של "מדע גדול קטנה" - 10 בספטמבר 2019. 

בעקבות כתבה ב-Los Angeles Times ב-5 בספטמבר 2019

חיסונים נגד פוליו - באתר ממשלת פקיסטן

תגובה 1:

  1. מפליא ומעציב לדעת שההתנגדות למדע ולעובדות מוכחות מונעות מאנשים בורים ומובלים כעדר את ההזדמנות שמגיעה להם...

    השבמחק