חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

16.12.15

רימונים, חיידקי מעיים ויורוליטינים (urolithins) - שילוב מבטיח נגד אלצהיימר.


חיידקים המייצרים חומרים המעכבים ניוון מוח מפוליפנולים שברימונים

אלצהיימר ומחלות מוח ניווניות נוספות הן מחלות נפוצות בגילאים מתקדמים הגורמות לאובדן זכרון, לפגיעה ביכולת הקוגניטיבית, ולבעיות אחרות שנובעות מפגיעה במוח. מחלות מוח אלה קשורות להצטברות של חלבונים בטא-אמילואידים ושקיעתם כסיבים. הסיבים מחוררים את התאים שבתוכם שקעו, התאים מתים, וכך המוח מתנוון. הצטברות זו מתחילה כעשרים שנה ואולי אף יותר - לפני הופעת תסמיני המחלה. האם ניתן למצוא תרופה, שתעבור בדרך כלשהי את מחסום הדם-מוח ותעכב את התפתחות המחלה?

קבוצת המחקר של נבינדרה סירם (Seeram) מאוניברסיטת טקסס, מצאה בעבר שצריכת רימונים (Punica granatum), או תרכיז שלהם, על-ידי חיות ניסוי, מגנה מפני מחלות של ההתנוונות מוחית (בהן אלצהיימר). הרימונים מכילים תרכובות רבות (ראו גם "רימון מוסיף המון" - עמוס לבב) ומניעת ההתנוונות המוחית יוחסה לפוליפנולים - קבוצה הטרוגנית של חומרים המצויה ברימונים, אך לא היה ידוע אילו חומרים בדיוק הם האחראים לתוצא המגן. החוקרים בודדו מתמציות הרימונים 21 פוליפנולים שונים, רובם מהקבוצה המכונה אלגיטנינים (ellagitannins). הם בדקו את המבנה הכימי שלהם, ובאמצעות מודל ממוחשב, בדקו אם הם אמורים לעבור את מחסום הדם-מוח. הסתבר שאף אחד מהחומרים שבדקו לא אמור לעבור את המחסום.

רימון מצוי - נחל שורק, ירושלים
צילום: דרור בר-ניר
החוקרים בדקו באותה שיטה גם נגזרות של האלגיטנינים המכונות יורוליטינים (urolithins). היורולוטינים נוצרים במעי הגס של העכברים בעקבות פרוק חיידקי של האלגיטנינים, למשל על-ידי חיידקים מהסוגים  Lactobacillus ו-Bifidobacterium, ליורוליטינים יש פעילות אנטי-דלקתית. התברר שהיורוליטינים (ובעיקר ל-methyl-urolithin B) יכולים לעבור את מחסום הדם-מוח, וכן הם יכולים לעכב במבחנה את ההצטברות של סיבים בטא-עמילואידים. עוד התברר כי יורוליטינים מאריכים חיים של תולעים נימיות (נמטודות - Caenorhabditis elegans) כאשר הן משמשות כמודל לאלצהיימר.

270418.fig.003
יצירת יורוליטין B מאלגיטנינים על ידי חיידקי המעיים
המקור 

החוקרים מתכוונים לבדוק בהמשך אם היורוליטינים אכן פועלים בבני אדם כמו בעכברים ובתולעים נימיות. ובינתיים אפשר להגביר את צריכת הרימונים. הפרי טעים ובריא גם ללא קשר למחלת האלצהיימר.

לקריאה נוספת

המאמר המקורי -  בכתב העת ACS Chemical Neuroscience

עמוס לבב - רימון מוסיף המון, גליליאו 186.


הרשומה עובדה גם לכתבה ב"גליליאו"  208, ינואר 2016

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה