חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

5.9.15

השנית (Scarlet fever) שקטלה את הנסיכה הרומנית הראשונה - מיקרוביולוג בטרנסילבניה א

בסוף אוגוסט הגעתי לטיול, עם רעייתי,לטרנסילבניה. ערים עתיקות ויפות, נופים הרריים מדהימים, מפלים נהרות והרבה מאד מים, פרחים של סוף הקיץ. אבל אי אפשר לשכוח שאתה גם מיקרוביולוג.

זו הראשונה מבין שלוש רשומות העוסקות בנושאים מיקרוביולוגיים בהם נפגשנו בטיול. 

בשנת 1866, כדי לחזק את הקשר של השלטון ברומניה עם בתי המלוכה של אירופה,  פנה הפרלמנט הרומני לנסיך הגרמני קרל (Karl of Hohenzollern-Sigmaringen)  שישלוט ברומניה. הנסיך החל למשול ברומניה מיד, אף שהוכתר למלך קרול הראשון רק ב-1881.



ב-1869 הוא נישא לנסיכה הגרמניה אליזבט (Elisabeth zu Wied). ב-1870 נולדה בתם, מריה. שהתפרסמה (בת שלוש שנים... ) כנסיכה חכמה וחברותית. ב-1874 חלתה מריה בשנית (Scarlet fever) - ולמרות הטיפול המסור שניתן לה, היא לא שרדה את המחלה. לזוג המלכותי לא היו ילדים נוספים.


הנסיכה הרומנית הראשונה, מריה - ציור מ-1873 (1874-1870)
מחלת השנית (Scarlet Fever) היא דלקת גרון חריפה המלווה בפריחה על כל הגוף ובסימנים נוספים. סימן ייחודי אופייני הוא לשון דמויית תות. המחלה נגרמת על ידי זנים אריתרוגנים של החיידק Streptococcus pyogenes. זנים אלה מפרישים רעלן אריתרוגני (Erythrogenic, מכונה גם Pyrogenic exotoxin - שפוגע בדפנות של כלי דם זעירים מתחת לעור) שמקורו בגנום של בקטריופג T12 ליזוגני המשולב בגנום שלהם.

היום - טיפול אנטיביוטי (לרוב בפניצילין) מאפשר להתגבר על המחלה. ומקרי המוות ממנה הם ממש נדירים.

לשון דמוית תות - סימן אופייני של שנית
צילום: ויקיפדיה -  von Martin Kronawitter, Kellberg

בסיפור ההיסטורי נתקלתי לראשונה במצודת פלש (Peles castle) בסינאיה (Sinaia), וגם במצודת בראן (Bran castle).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה