חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

17.7.24

דובי ים עם כלבת בדרום אפריקה - סכנה למתרחצים ולגולשים.

דובי ים איוניים, המוכרים גם כדובי ים הכף (African/Brown/Cape fur seal - Arctocephalus pusillus), חיים בחופים הדרומיים והדרומיים-מערביים של אפריקה וגם במערב אוסטרליה.  לרוב הם ידידותיים לחבריהם ללהקה ולשותפיהם האנושיים לחוף,  אך בשנים האחרונות משהו השתנה בחופי קייפטאון.... הסתבר שמחלת הכלבת הגיעה אליהם. 

מסוף 2021 מדווחות הרשויות של דרום אפריקה על סדרת תקיפות של רוחצים וגולשים על ידי דובי הים האיוניים בחופי קייפטאון. נצפו גם דובי ים שהותקפו וננשכו על-ידי חבריהם. 11 מהם נלכדו ונמצאו נגועים בנגיפי הכלבת. כל המותקפים הופנו לטיפול רפואי מונע של המחלה. 


זו התפרצות ראשונה מתועדת  של מחלת הכלבת  בלהקה של יונקים ימיים. וכולם תוהים איך הגיעה הכלבת ללהקה. כלבת ביונק ימי תועדה בעבר רק בפרט בודד של פוסה טבעתית (Ringed seal - Pusa hispida), בשנת 1980 באי 
Svalbard שבנורבגיה. 

דוב ים  איוני, אוגוסט 1999, נמיביה
צילום:  Joaquín Romero Redondo, Wikimedia Commons


כלבת, שמוכרת לנו בעיקר כמחלה של יונקים יבשתיים, היא מחלה נגיפית קטלנית וחשוכת מרפא של מערכת העצבים המרכזית, בעיקר במוח, בכל היונקים. התמותה מהמחלה כ-100%, כי לאחר שמופיעים סימני המחלה אין שום דרך להתגבר עליה. לרוב, נשיכה או שריטה מבעל חיים נגוע בכלבת מעבירה את הנגיף הגורם למחלה, אך יש גם דרכים נוספות. מרגע חדירת הנגיף לגוף ועד הגעתו למערכת העצבים המרכזית - שפגיעתו בה היא הגורמת לתסמינים - עשוי לחלוף זמן ארוך למדי. בזמן זה שילוב של הזרקת נוגדנים כנגד הנגיף (חיסון סביל) וחיסון פעיל מונע את התפתחות המחלה.


נגיפי כלבת בצילום מיקרוסקופ אלקטרונים
צילום: CDC/ Dr. Fred. A. Murphy


מקורות

כתבה מ-Telegraph - יולי 2024

כתבה מ-The Guardian- יולי 2024

כתבה מ-Live Science- יולי 2024





2 תגובות:

  1. עצוב, אז גורלם נגזר, או שמא מחסנים עכשיו את כל הגורים והגורות נגד כלבת?

    השבמחק
    תשובות
    1. עוד לא מצאתי מה הכוונות לטיפול - אבל בהחלט סביר שינסו לתפוס את כולם - וכל מי שיהיה חיובי לכלבת יושמד.

      מחק