חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

18.3.23

הרזייה משתקת

 

טיפול הרזיה לא מאושר שניתן בשני בתי חולים פרטיים באיסטנבול ובאיזמיר שבטורקיה גרם לשיתוק אצל 87 מהמטופלים. חלקם אושפזו בטיפול נמרץ וטופלו בנוגדנים לרעלן. 


בוטוליזם (Botulism), בעברית – נַקנֶקֶת, הוא הרעלת עצבים קטלנית המופיעה ביונקים ובעופות שונים. גורמים לה רעלני בוטולין (botulin - BoNT), מהקטלניים ביותר בטבע: בהזרקה ישירה כמות של ננוגרם אחד לקילוגרם מסת גוף (לאדם – פחות מעשירית מיקרוגרם!) קוטלת 50 אחוזים מחיות הניסוי. בחשיפה נשימתית המינון הקטלני גבוה יותר, 10-3 ננוגרם לקילוגרם. הרעלנים מונעים את הפרשת המוליך העצבי (נוירוטרנסמיטור) אצטיל-כולין, ובכך משתקים את פעילות השרירים.

הבוטולינים מיוצרים ומופרשים על ידי חיידקי Clostridium botulinum. חיידקים אלו משגשגים בתנאים אל-אווירניים, ועלולים להימצא, למשל, במערכות עיכול של יונקים שונים ובמזון משומר שלא עוקר כראוי (קופסאות שימורים שהתנפחו).

כיום מוכרים לנו שמונה סוגים של בוטולינים. בוטולינים A ו-B אופיינו והופרדו ב-1919, והם משמשים, בכמויות מדודות מזעריות, לטיפולים רפואיים וקוסמטיים: בוטולין A מוכר לנו כבוטוקס (אך גם בשמות אחרים), ובוטולין B כ-Myobloc או Neurobloc.

החיידקים בודדו לראשונה ב-1895 מנקניק (botulus בלטינית), ומכאן שמות החיידקים, המחלה והרעלנים. ב-1928 בודדו טסמר סנייפ (Snipe) והרמן סומר (Sommer) את הבוטולין הראשון. ב-1949 גילה ארנולד בורגן (Burgen) שהרעלן חוסם העברת אותות בין העצבים לשרירים. כיום אנו יודעים שהחסימה מתבצעת על ידי מניעת ההפרשה של המוליך העצבי אצטיל-כולין מקצות תאי עצב אל המרווח שביניהם לשריר (המרווח הסינפטי). אם הרעלן מגיע לשרירי הנשימה, הוא גורם לשיתוקם ועקב זאת להפסקת נשימה ולמוות.


חיידקים ונבגים של C. botulinum
CDC

תכשירי הבוטוקס, שאושרו על ידי ה-FDA ב-1989, מבוססים על כך שהם משתקים את השרירים באזור ההזרקה. בטיפולים הקוסמטיים המוכרים, השיתוק מונע היווצרות קמטים. בנוסף, תכשירי בוטוקס משמשים לטיפול בתופעות רפואיות כגון פזילה, מצמוץ והתכווצויות לא רצוניות של מחצית מהפנים, של שרירי הצוואר הכתפיים ושרירים אחרים. הבוטוקס גם מונע הזעת-יתר בכפות הידיים ובבית השחי, ומשמש לטיפול במיגרנות ובתופעות רפואיות רבות נוספות. נציין כי ברוב הטיפולים יש לחזור על ההזרקה אחת ל-6-3 חודשים.

שימוש נוסף בבוטוקס, שהחל להיבדק בשנים האחרונות, הוא הזרקת התכשיר לקיבה או למעיים של אנשים הסובלים ממשקל-יתר, כאמצעי עזר להפחתה במשקל. התכשיר מאט או אף מונע התכווצויות של שרירי הקיבה והמעיים, ובשל כך כך הם מתרוקנים לאט יותר, מה שמפחית את התיאבון. טיפול זה עדיין לא אושר על ידי ה-FDA, אך אין מניעה לנסות אותו, כי התכשיר מאושר לטיפולים אחרים.

בין סוף פברואר לאמצע מרץ 2023 אותרו 87 מקרי בוטוליזם שנגרמו מטיפול כזה: 53 בטורקיה, 30 בגרמניה, שני מקרים בשווייץ, מקרה אחד באוסטריה ומקרה נוסף בצרפת. החולים עברו טיפולי בוטוקס להרזיה בבתי חולים פרטיים באיסטנבול (רוב המקרים) ובאיזמיר. חלק מהחולים אושפזו ביחידות לטיפול נמרץ, והם מטופלים בנוגדנים נגד הרעלן. נכון לסוף מרץ כל החולים חיים, ובדרך להחלמה. עדיין לא ברור אם התקלה הייתה בפרוצדורה הרפואית או במינון של התכשיר. בשני בתי החולים הופסקו הטיפולים באופן זמני.

ה-ECDC ממליץ לכל מי שקיבל לאחרונה טיפולי בוטוקס במכוני הרזיה אלו וחש ברע – חולשה, קושי בבליעה וקשיי נשימה, לפנות לקבלת טיפול רפואי באופן מיידי.



הביוכימיה של הפרשת אצטיל כולין,
וכיצד הבוטולינים השונים משבשים אותה
wikimedia/common

מקורות והרחבות

הדיווח של ה-ECDC מה-14 במרץ 2023

הדיווח של ה-WHO מה-23 במרץ 2023

על בוטוליזם באתר של המרכז לבקרת מחלות (CDC) באטלנטה

מבוטולין לבוטוקס - בבלוג זה,  נובמבר 2010


עריכה: סמדר רבן

הרשומה המקורית עובדה לכתבה באתרי הפייסבוק והאינטרנט של "מדע גדול בקטנה" - 19 באפריל 2023


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה