חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

7.11.22

סתוונית ירושלים - מבשרת הסתיו

 

סתוונית ירושלים (Colchicum hierosolymitanum), ממשפחת הסתווניתיים (Colchicaceae), היא גאופיט בעל פקעת הטמונה בעומק של כ-40 ס"מ. בסוף הסתיו, ובלי קשר לגשם, נובטים מן הפקעת עד כ-40 פרחים לבנים-ורודים גדולים ויפים. העלים צומחים רק לאחר הפריחה.



אורכם של עלי הכותרת כ-50 ס"מ – מהם 40 ס"מ בתוך הקרקע – לכן יש המחשיבים את סתוונית ירושלים לפרח הגדול בארץ.

סתוונית ירושלים הוגדרה לראשונה בירושלים, על ידי הבוטנאית נעמי פיינברון, ומכאן שמה. היא גדלה בהרי ירושלים והשומרון, בעמק הירדן, בגולן ובחרמון, וגם בטורקיה ובסוריה.



לסוג סתוונית משתייכים כ-65 מינים, המצויים בעיקר במזרח התיכון, מתוכם 11 מינים בישראל. 

פקעות הסתוונית מכילות את הרעלן הקטלני קולכיצין (Colchicine – ששמו נגזר מהשם הלטיני של הצמח), שאמור למנוע בעלי חיים מלאכול אותן. אולם יש בעלי החיים אשר עמידים בפני הרעלן ואוכלים את הפקעות בתיאבון. בארץ אלה הדורבנים. 

מן המין האירופי C. autumnale  מפיקים את הקולכיצין כתרופה. במינון נמוך התרופה מעכבת חלוקות של תאים (על ידי עיכוב בניית כישור החלוקה, עיכוב שגורם לכך שהכרומוזומים אינם מופרדים במיטוזה), ולכן היא מעכבת התפתחות גידולים סרטניים, ומשתמשים בה לטיפול גם במחלות אחרות.

קולכיצין משמש גם ליצירת זני צמחים חדשים, שמספר הכרומוזומים בהם מוכפל.

התמונות צולמו בירושלים, אוקטובר 2022.


מקורות וקריאה נוספת:  

1. סתוונית ירושלים - מייק ליבנה ואורי פרגמן ספיר - באתר צמח השדה 

2. משפחת הסתווניתיים - דרור מלמד - באתר צמח השדה

3. סתוונית ירושלים  – צמח חודש חשוון תשע"ח - שיר ורד  "כלנית" 4. 


עריכה:  סמדר רבן

פורסם באתר הפייסבוק של "מדע גדול בקטנה", נובמבר 2022

2 תגובות:

  1. והקשר לזעפרן?? וראיתי בגרמניה, בבאדן באדן, פריחה של זנים צבעוניים. במשך כל השנה. האם הם לא מאותה משפחה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הזעפרן מופק מכרכום מיוחד (Crocus sativus) שמקורו בהודו, ותורבת. הכרכומים שייכים למשפחה אחרת - איריסיים. הסתווניות - במשפחת הסתווניתיים.

      מחק