חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

20.9.18

זו חדש ולא מוכר של נגיפי אבולה - Bombali virus - אותר בעטלפים.

 

בשני מיני עטלפים של מחוז בומבלי (Bombali), שבצפון מזרח סיירה ליאון שבמערב אפריקה,  התגלה זן חדש (שישי) של נגיפי אבולה.  במעבדה, יש לחלבון נגיפי יכולת הדבקה של תאים אנושיים בתרבית. האם נראה בעתיד הדבקה של  של בני אדם בנגיף? 

נגיפי האבולה משתייכים לנגיפי הפילוֹ (Filoviridae, מהמילה הלטינית "פילו" שפירושה "תולעת", כי כך נגיפים אלה נראים במיקרוסקופ אלקטרונים). אלה נגיפי RNA חד גדיליים, שליליים (כלומר – שאינם מקודדים בעצמם בניית חלבון, ויש צורך לסנתז את ה-RNA המשלים לגנום כדי לייצר את חלבוני הנגיף ולשכפל לפיו את הגנום הנגיפי), בעלי קופסית גלילית שאורכה משתנה ומגיע כמעט למיקרומטר. נגיפי הפילו כוללים שני סוגים: מרבורג (Marburg), הקרוי על שם העיר בגרמניה שבה התגלה לראשונה; ואבולה (Ebola), הקרוי על שם הנהר שלידו החלה ההתפרצות הראשונה. 

נגיפי אבולה מנצים מתאי Vero בתרבית
המקור - NIAID

בסוג אבולה היו מוכרים עד לגילוי הזן החדש חמישה זנים. שלושה מהם גורמים למחלות באדם, שכונו על פי המקום בו נמצאו לראשונה: הזן הזאירי (E. Zaire), הזן הסודני (E. Sudan) והזן הבונדיבוגי (E. Bundibugyo – על-שם בירת מחוז באוגנדה). הזן התאי (Taï Forest virus) - על שם הגן הלאומי בחוף השנהב, גרם למקרה מחלה אחד באדם ולא נמצא שוב, ואילו זן רֵסטון (E. Reston) – על שם העיירה רסטון בווירג'יניה בארצות הברית, גרם למחלה בקופים, הוא גן מדביק, אך לא גורם למחלה,  בני-אדם וחזירים. 

קבוצת חוקרים, מאוניברסיטאות קליפורניה וקולומביה, סקרה את הנגיפים שמאכלסים מינים שונים של עטלפים בסיירה ליאון. בסקר התגלה ופוענח הרצף התורשתי של הזן החדש של נגיפי האבולה החדש בשני מיני עטלפים ממשפחת האשפיים (Molossidae): Angolan free-tailed bat (Mops condylurus) ו-(Chaerephon pumilus) Little free-tailed bat. לשני מיני העטלפים מושבות מעורבות,  והם גם גרים בסמיכות  לאזורים מיושבים, בכל  רחבי אפריקה שמדרום לסהרה. 

בהמשך מתכננים החוקרים לנסות ולאתר את הנגיפים עצמם מדגימות פה ומצואה של העטלפים. הם גם העבירו דגימות  חיוביות כאלה למרכז לבקרת מחלות (ה-CDC) שבאטלנטה. 

לא ברור עדיין מה יכולת ההדבקה של נגיפי האבולה החדשים. חלבון נגיפי שסונתז על סמך הרצף שפוענח איפשר לחלקיקים דמויי נגיפים (Pseudoviruses) אליהם חובר לחדור לתרביות תאי אדם. מה יקרה בטבע.  זה ממש לא ברור. 

נגיף אבולה במיקרוסקופ אלקטרונים
CDC/Frederick A. Murphy

כבר מזמן משערים חוקרים רבים שעטלפים מהווים את המאגר הטבעי של נגיפי האבולה השונים. זו המציאה הראשונה של נגיפי אבולה בעטלפים. נגיפי מרבורג כבר אותרו בעבר בעטלפים. 


לקריאה נוספת

המאמר - ב-Nature Microbiology

התפרצות האבולה במערב אפריקה - עוד לא רואים את הסוף...

אבולה בגיניאה - המגיפה שאפשר היה לעוצרה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה