חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

30.9.19

BPaL - שילוב תרופתי חדשה לשחפת - לראשונה לאחר 50 שנה

ה-FDA אישר קוקטייל תרופות חדש המיועד לשימוש בחולי שחפת שלא מגיבים לתרופות המקובלות. 

שחפת היא מחלה מדבקת מאד, המועברת דרך דרכי הנשימה. כל שנה מתגלים בין תשעה לעשרה מיליון חולים חדשים בשנה וכשליש מתוכם, כשלושה מיליון איש, מתים ממנה כל שנה, רובם ממדינות העולם השלישי. שתי סיבות עיקריות גורמות למצב זה: הדבקה משותפת עם נגיף ה-AIDS, שבעקבותיה החולה לא שורד, והשנייה, התפתחות של זני חיידקים הגורמים לשחפת, שעמידים למרבית התרופות הקיימות.

חיידקי Mycobacterium tuberculosis במיקרוסקופ אלקטרונים סורק
המקור: NIAID

לאחרונה (אוגוסט 2019), אישר מנהל המזון והתרופות האמריקאי שילוב תרופתי משולש חדש כנגד מחלת השחפת - BPaL. זה שילוב של שתי תרופות מוכרות - bedaquiline ו-linezolid, עם תרופה חדשה, pretomanid - כטיפול לשחפת, במקרים שהטיפולים המקובלים לא עוזרים. התרופה החדשה, pretomanid, היא החידוש כאן,  כי כמעט כחמישים שנה לא הוכנסה תרופה חדשה נגד שחפת לשוק הרפואי. 

Pretomanid, המכונה גם PA-284, משבשת בתנאים אווירניים את יצור החומצות המיקוליות, מרכיב חשוב בדופן של חיידקי Mycobacterium tuberculosis, הגורמים למחלה, כשהם מתרבים. בתנאים אל-אווירניים, כשהחיידקים אינם מתרבים, פועלת התרופה בעקיפין להפרשת NO - שחוסם את  הנשימה האל-אווירנית של החיידקים.  

התרופה פותחה ומומנה על ידי הארגון ללא כוונת רווח 
TB Alliance - שמטרתו לזרז ולפתח טיפולים ותרופות נגד שחפת - גם אם אינם כלכליים - לשימוש במדינות העולם השלישי. התרופה תיוצר על-ידי חברת התרופות האמריקאית Mylan NV.  הוגשה גם בקשה לאישור התרופה על-ידי רשויות בריאות גם באירופה.

בניסוי הקליני, עם 
BPaL החלימו 90 אחוזים מחולי השחפת לאחר טיפול אינטנסיבי בתכשיר. פי כשלושה מיעילות הטיפולים המקובלים, שעשויים להמשך אף כשנתיים. 

כאמור, שתי התרופות האחרות בתכשיר הן bedaquiline - של חברת ג'ונסון אנד  ג'ונסון - המעכבת  ייצור של ATP בחיידקים על-ידי עיכוב הפעילות  של משאבת הפרוטונים  F-ATP synthase. ו-linezolid, הנקשרת  ל-RNA הריבוזומי (23S) ובכך מעכבת את יצירת הריבוזומים ובכך עוצרת את ייצור החלבונים בתאי החיידקים. 

לקריאה נוספת

על BPaL - באתר של TB Alliance



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה