חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

23.10.20

יום הפוליו העולמי - 2020


יום הפוליו הבינלאומי יחול מחר, ב-24/10, כדי להזכיר לנו מחלה שקטלה במאה הקודמת אלפי אנשים והשאירה רבים משותקים.
כיום, השימוש השגרתי בחיסונים שפותחו כנגד הנגיף הוביל לכך שהמחלה על סף הכחדה והיא קיימת רק בפקיסטן ואפגניסטן. משלושת זני הנגיף נותר רק אחד.  




פוליו, הידועה גם כ"שיתוק ילדים" היא סיבוך לא נדיר (אחד לאלף מקרים) של מחלת מעיים נגיפית. המחלה מתבטאת בכאבי ראש וגרון, בהקאות, ובחום. רוב החולים מחלימים לחלוטין לאחר כשלושה ימים. כשבוע לאחר ההחלמה מתפתחת אצל אלו שלא החלימו מחלה במערכת העצבים המרכזית. המחלה מתבטאת בכאבים בצוואר, בגב וברגליים. רובם יחלימו, אך מיעוטם ישארו עם שיתוק שרירים. שיתוק שרירי הנשימה יוביל למוות ללא טיפול.

בתחילת המאה ה-20 החלו התפרצויות ברחבי ארצות-הברית ואירופה. נשיא ארצות-הברית, פרנקלין דלנו רוזוולט, שהיה בעצמו נכה מהמחלה, דאג לתקצב את המחקר. הוא ייסד את "מצעד הפרוטות", בו גויסו כ-630 מיליוני דולרים שסייעו למחקר ולפיתוח של החיסונים כנגד המחלה. התרכיב המומת של סאלק (פותח ב-1952), שניתן בזריקה, גורם לכך שיווצרו נוגדנים כנגד נגיפי הפוליו בדם של המחוסנים, ובכך מונע את התפשטותם למערכת העצבים. אך הוא לא מונע את מחלת המעיים, ואת ההדבקה של לא מחוסנים.

התרכיב המוחלש של סייבין (פותח ב-1956), שניתן בטיפות, גורם לכך שיווצרו נוגדנים נגד הנגיפים גם במערכת העיכול ובכך הם גם מונעים את מחלת המעיים. הנגיפים גם מופרשים לסביבה ובכך מקנים חסינות לחלק מהאנשים שבסביבתם, שלא חוסנו. נגיפים אלה משתנים לעיתים והופכים לאלימים, ועלולים לגרום במקרים נדירים למחלה כתוצאה מהחיסון.

הפתרון - שילוב החיסונים, מתן החיסון המוחלש רק לאחר המומת. דרך פעולה זו מונעת לחלוטין את מחלת הפוליו כתוצאה מתרכיב החיסון. חשוב לזכור שלמרות שמחלה זו עודנה קיימת, מוקדשים כיום מאמצים רבים למנוע אותה ע״י השגת כיסוי חיסוני רחב ככל הניתן,  וחשוב מכך - בזכות חיסוני הפוליו ניצלו עשרות מיליוני ילדים. 

נקווה שביום הפוליו הבא, או אחד מהבאים אחריו, נוכל לדווח על הכחדת המחלה לחלוטין.


תודה לאורי לרנר ולשלי קרן-גיל על עזרתם והערותיהם, ולמורן פרידמן על העריכה. 


נכתב במקור כפרסום בפייסבוק של עמותת מדעת - מדע ומידע למען בריאות המשפחה.

תגובה 1: