חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

17.9.16

פריזבוב הדלועיים - על מלפפון משולש


ב-14 בספטמבר 2016 , הגענו, חבורה של חובבי פרחים, לברכות הדגים של קיבוץ העוגן. שם חיפשנו צמחים של מלפפון משולש (Cucumis acidus). מלפפון משולש הוא צמח נדיר הנמצא בארץ בסכנת הכחדה. הצמח חד ביתי, ונושא עליו פרחים משני המינים, נקבי, ממנו יתפתח פרי, וזכרי, שנושא עליו את האבקנים.

מצאנו אותם. שני צמחים גדולים מאד, שנושאים עליהם פרחים ופירות. כך נראים הפרחים,



היו גם פירות, לא מעט מהם. הם דומים לאבטיח קטן בצורתם ובצבעם, אך הם קטנים הרבה יותר (אורכם עד כשבעה סנטימטרים). כל הפירות שראינו היו פגומים - היה בהם נקב במרכזו של שקע צהבהב. מיהו הגורם לפגם? 


על אחד הפירות מצאתי חשוד מיידי - בואו ונסתכל עליו מקרוב.



זהו פריזבוב הדלועיים (Dacus ciliates), הנחשב כמזיק לחקלאות - של מלפפונים, קישואים ומלונים - כולם ממשפחת הדלועיים. בתמונה נראית נקבה שמטילה את הביצים.  פירות הנגועים בזבוב זה אסורים ביצוא לארצות הברית. נעשים נסיונות, גם בארץ, לזהות פרומונים או חומרי משיכה אחרים, שיסייעו בהרחקת הזבובים מהשדות החקלאיים. 

לקריאה נוספת

זיהוי חומרי משיכה עבור פרי זבוב הדלועים - תקציר הרצאה- ג. אלגרמלאי,  ד. דרגושיץ,  א. נימני-לביא, ע. זאדה,  ד. נסטל, ו. סורוקר - מהכנס האנטמולוגי ב-2007 (בעמוד 27)

תגובה 1:

  1. אם הצמח בסכנת הכחדה אולי כדאי לארגן עטיפת פירות בצמחים מוכרים ברשת רפויה כדי למנוע אפשרות ממזיקים הגעה אליהם. מאחר ויש כ"כ מעט צמחים זה לא אמור לקחת הרבה שעות ויאפשר הצלת הרבה זרעים שיאספו וייזרעו בנקודות מתאימות .

    השבמחק