חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

31.7.16

גמלים במדבר יהודה חלו באבעבועות הגמל (Camelpox)

אבעבועות הגמל - המחלה הנגרמת על-ידי הנגיף CMPV ממשפחת הנגיפים Poxviridae, מדווחת לראשונה בישראל

בתחילת חודש יולי 2016 אותרו בישראל, באזור תל ערד 13 גמלים חולים באבעבועות הגמל, 23 גמלים אחרים שהיו באותם שני עדרים לא חלו. בהמשך אותו חודש דיווחו גם רשויות הבריאות של הרשות הפלשתינאית על כ-30 גמלים חולים, שאותרו בשני עדרים במדבר יהודה, מזרחית לבית-לחם. האבחון אושר סופית כדגימות משבעה מהם נמצאו חיוביים בתבחין PCR במעבדות המכון הווטרינרי בבית דגן. אמנם המחלה מוכרת במדינות השכנות, אך מישראל והרשות הפלשתינאית זה הדיווח הראשון. 

גמל חד-דבשתי
צולם בסילברטון, אוסטרליה על-ידי Jjron Wikimedia commons

מחלת אבעבועות הגמל מתפתחת לאחר זמן הדגירה שמשתנה בין שלושה ל-15 ימים. המחלה מתבטאת בגמלים בנגעים אופייניים בעור ובפה (אבעבועות) ובמחלה מערכתית - כיבים במערכת העיכול ובמערכת הנשימה. כרבע מהבכרים (עד גיל שלוש שנים) ימותו מסיבוכי המחלה. גמלים בוגרים יותר חולים במחלה קלה יותר (קשרי לימפה נפוחים ונגעים עוריים) ולרוב מחלימים ממנה, לאחר כ-6-4 שבועות. לעיתים נדירות צצות שלפוחיות על ידיהם של אנשים המטפלים מקרוב בגמלים, או בשפתיים ובתוך הפה של אלו ששתו חלב נגוע.

המחלה נפוצה באזורים מסויימים במזרח התיכון, אפריקה ואסיה. אך עד למחצית 2016 היא לא היתה מוכרת בישראל. 

הנגיף הגורם למחלה, Orthopoxvirus camelii המכונה CPMV, משתייך לאותו סוג אליו משתייכים גם הנגיף Variola, שגרם למחלת האבעבועות השחורות, ו-Vaccinia, הגורם לאבעבועות הבקר ומשמש כחיסון כנגד האבעבועות השחורות. זהו נגיף עטוף שגודלו 295-265 ננומטר, שבתוך הקופסית המלבנית החלבונית שלו ארוז החומר התורשתי שלו - DNA דו-גדילי המורכב מ-202,182 זוגות נוקלאוטידים. הנגיף מועבר על ידי מגע ישיר או עקיף, וגם באמצעות קרציות הגמל (Hyalomma dromedarii). הנגיף מופרש מהגמלים החולים ברוק, בדמעות, בחלב, ובהפרשות האף. הוא יכול לשרוד מחוץ לגוף הגמל  כארבעה חודשים. 

 אבחון המחלה מתבצע בשלוש שיטות: בדיקת תכולת הנגעים במיקרוסקופ אלקטרונים סורק, באמצעות נוגדנים מתאימים, ובזיהוי ה-DNA הנגיפי בתגובת PCR. 

ניתן לזרז את ההחלמה, ואף למנוע את מרבית התמותה, על-ידי שימוש בתרופה  Cidofovir, המעכבת את פולימרז ה-DNA הנגיפי. 

קיימים חיסון יעיל (נגיף חי מוחלש) המקנה עמידות לזמן ממושך נגד המחלה. ניתן להזריקו לבכרים החל מגיל 9 חודשים. קיים גם חיסון אחר (נגיף לא פעיל) המחייב לחזור על החיסון מידי שנה.  

ב-1995 דווח על נסיונות של הצבא העירקי לפתח נשק  ביולוגי המבוסס על הנגיף, בו בחרו בשל דמיונו הרב לנגיף האבעבועות השחורות.  לא ברור מה נעשה שם... 

המקור:



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה