חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

16.6.12

מניעת הריון באמצעות חיידקים

חיידקים המייצרים נוגדנים לתאי-זרע

תאי הזרע של יונקים מורכבים משלושה חלקים: ראש, צוואר וזנב: הראש מכיל את האקרוזום (המכיל את האנזימים הפרוטאוליטים המאפשרים את פילוס דרך לביצית) ואת הגרעין (המכיל את החומר התורשתי). הצוואר מכיל את המיטוכונדריונים, המספקים את האנרגיה לתנועת השוטון, המרכיב את הזנב.

תא זרע מפרה ביצית
המקור


נוגדנים לתאי הזרע אינם מיוצרים בתנאים "רגילים". מערכת יצירת תאי הזרע באשכים "מוגנת" מחדירה של תאי מערכת החיסון אליה (מחסום דם-אשך). עם זאת, לפעמים חלה תקלה, ובכל זאת חודרים תאים של מערכת החיסון את מערכת ההגנה, וכתוצאה מכך נוצרים נוגדנים נגד תאי הזרע שמופרשים לנוזל הזרע. כתוצאה מכך, נצמדים הנוגדנים לתאי הזרע, גורמים להם להיצמד לקבוצות (צימות; לכל נוגדן יש שתי זרועות, שכל אחת מהן יכולה לקשור תא זרע אחר) ומנטרלים את יכולת התנועה שלהם, יכולת הכרחית לכושרם להגיע, דרך הנרתיק וצוואר הרחם, אל הביצית המחכה להפריה. תופעה זו נצפית בכ-10% מהגברים שאינם פוריים.

אצל 5% מהנשים שלהן בעיות פוריות, נמצא בסופו של דבר שהגורם לאי פוריותן הוא ייצור נוגדנים נגד תאי הזרע. נוגדנים אלה, המופרשים בלֵדָן (נרתיק), מנטרלים את תנועת התאי הזרע ואינם מאפשרים להם לבצע את משימתם, הפריית הביצית.

תכשירים למניעת הריון מתבססים לרוב על הורמונים סְטֶרואידים, שלהם תופעות לוואי לא מעטות, החל מכאבים, בחילות, ושינוי במצבי רוח, ועד לשעירות יתר, ובמקרים מסוימים אף בעיות של קרישיות יתר בדם. הדור החדש של התכשירים אמנם ממזער את כמויות ההורמונים, אך עדיין יש תופעות לוואי.

חיידקי Lactobacillus מאכלסים באופן טבעי את מערכת העיכול של בני אדם, ובנשים אף את הלדן (נרתיק). בנרתיק הם מפרקים את הגליקוגן (המופרש בנרתיק באופן קבוע כל שנות הפוריות), ומתסיסים את התוצרים לחומצת חלב, הגורמת לחומציות הסביבה הנרתיקית, ובכך מגינה על מערכת המין הנשית ממרבית הזיהומים שמקורם ביחסי מין או בחיידקים שחודרים ממערכת העיכול (שפתח היציאה שלה - פי הטבעת, סמוך לפתח מערכת המין).

חיידקי Lactobacillus ממשטח וגינלי
CDC/ Dr. Mike Miller

ד"ר רחל טייטלבאום, מחֶברת הביוטכנולוגיה Hervana, מובילה פיתוח של תכשירים חדשים נגד היריון המתבססים לא על הורמונים, אלא על חיידקי Lactobacillus מהונדסים, המבטאים גנים שמייצרים נוגדנים אנושיים המנטרלים את תנועת התאי הזרע. נטרול תנועתם של התאי הזרע מקטין משמעותית את סיכוייהם להגיע לצינורות הביציות (חצוצרות) ולהפרות את הביצית. החיידקים המהונדסים ישולבו בקצף, במשחה או בספוגית, וישולבו בטבעת האמורה להיות מוחדרת לנרתיק אחת לחודש או חודשיים, או בקונדומים. בכוונת החוקרים בהמשך, לשלב בתכשירים גם חומרים שמונעים הדבקה בחיידקים ונגיפים הגורמים למחלות מין.

הגנים המקודדים לנוגדנים נגד התאי הזרע יבודדו מספריות גנטיות שנבנו בעבר וכוללות גנים כאלה, או יסונתזו במעבדה בהתאם לרצפים מתאימים שפורסמו. הגנים האחראים על ייצור הנוגדנים הייחודיים, ישובטו תחת מנגנוני בקרה מתאימים שיאפשרו את ביטויים בחיידקי Escherichia coli, בחיידקי Lactobacillus משלושה מינים שונים: L. jensenii, L. crispatus ו-L. caseii, ובחיידקים נוספים. החדרת התכשירים החיידקיים בנשים תלווה בטיפול אנטיביוטי מקדים (בחומר אנטיביוטי שהחיידקים המהונדסים יהיו עמידים בפניו), כדי "לפנות מקום" לחיידקים המהונדסים, שישתלבו בפלורה הטבעית של הנרתיק. כאשר יתבטל הצורך בתכשיר, טיפול באנטיביוט אחר, אמור להשמיד את החיידקים. הגברים אמורים להשתמש בקונדומים שיכילו בתוכם את החיידקים המהונדסים, ובמידה ואלה יקרעו במהלך השימוש, החיידקים ונוגדניהם ימנעו את תנועת התאי הזרע.

החברה הגיעה, לפי דיווחיה, לשלב של ביצועים פרֶה-קליניים. המחקר מומן על ידי הקרן של ביל גייטס והחברה מחפשת משקיעים נוספים להמשך הדרך.

האם התכשירים יאושרו לשימוש כפי שהוצגו? כמה בעיות: השימוש בחומרים אנטיביוטים, גם להחדרת החיידקים המהונדסים וגם להשמדתם, הוא בעייתי. החיידקים יכולים לעבור, לנשים אחרות, שאולי לא מעוניינות במניעת הריון, דרך בן-זוג משותף. גם המעבר של החיידקים במקרה של קריעת הקונדום הוא בעייתי.

נחכה ונראה...

לקריאה נוספת: רישום הפטנט

הרשומה המקורית עודכנה ופורסמה ב"גליליאו" גיליון 168, עמ' 17, אוגוסט 2012. 

תגובה 1:

  1. פשוט גאוני! תודה על הרשומה המעניינת והמקורית.

    השבמחק