חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

5.6.08

מיץ אוכמניות וחמוציות למניעה של דלקות של דרכי השתן


דלקות בדרכי השתן עקב נוכחות חיידקי E. coli נפוצות מאוד, בעיקר בנשים, בשל הקרבה של פי הטבעת לשופכה (אך גם בגברים התופעה קיימת). דלקות אלה מתבטאות בכאבים, בצריבה ובשלב מתקדם, גם בהופעת דם בשתן.

אחת מ"תרופות הסבתא" המוכרות למניעה של דלקות אלה היא שתיית מיץ אוכמניות (blueberries) או חמוציות (cranberries), ובמשך שנים רבות לא התייחסו הרופאים לתרופה זו ברצינות הראויה. במחקר מדעי, שבו נבדקה השפעת מיץ האוכמניות על חיידקי E. coli ועל הדלקות שהם גורמים, ושבו היו מעורבת גם קבוצת המחקר של פרופ' יצחק אופק מאוניברסיטת תל-אביב, התברר שאכן, סבתא צדקה, והחוקרים אף הצליחו למצוא  הסבר אפשרי מדוע.


החיידקים, המגיעים מפי הטבעת, חודרים לדרכי השתן ונצמדים לדופנותיהם באמצעות צמדנים - הנקשרים לשני סוגים של קולטנים שעל פני תאי האפיתל. קולטנים ייחודיים אלה הם רב-סוכרים, שאחד מהם (המכונה MS) מכיל שיירי פרוקטוז, והאחר (המכונה MR) מכיל שיירי מנוז.

מיצים של פירות רבים מכילים פרוקטוז, ומסתבר שסוכר זה, או נגזרות שלו, כאשר ריכוזו בדם גבוה, מגיע גם לדרכי השתן, ואם יש שם חיידקי E. coli, הוא נצמד נקשר לצמדנים שעל גבי החיידקים (אלו הנקשרים לקולטני ה-MS) וחוסם אותם. אך למרות החסימה, עדיין קיימים הצמדנים הנקשרים לקולטני ה-MR, ולכן החיידקים יכולים עדיין להיצמד לתאי המטרה באמצעות הצמדנים ל-MR ולגרום לדלקת. ואז הסתבר שרק במיץ של אוכמניות (blueberries) או חמוציות (cranberries) - שניהם פירות של צמחים מהסוג Vaccinium - יש, בנוסף לפרוקטוז, גם יאוליגוסכרידים המכילים את הסוכר מנוז, והמנוז - כשריכוזו בדם גבוה מגיע אף הוא לשתן, וחוסם גם את הצמדנים לקולטני ה-MR.


כשהצמדנים החיידקיים לשני הקולטנים "סתומים" על-ידי סוכרים ואינם פעילים, החיידקים אינם נצמדים לתאי האפיתל ונשטפים עם השתן החוצה - ואין דלקת...

המקור
Zafriri D, Ofek I, Adar R, Pocino M, Sharon N
.Antimicrob Agents Chemother. 1989 Jan;33(1):92-8.

פורסם במקור ב"גליליאו" גיליון 118, יוני 2008. עודכן


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה