חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

10.11.22

חיידקי מעיים, Bacteroides xylanisolvens, המפרקים ניקוטין

 

על חיידקים שמונעים וממזערים נזקים בכבד הנגרמים כתוצאה מעישון


אחת התופעות "החברתיות" הנפוצות (כרבע מהאוכלוסייה) והמסריחות ביותר בישראל היא העישון. זו תופעה שיש לה השלכות בריאותיות כבדות. החומר העיקרי, אך לא היחיד בעישון, זה הניקוטין. שהוא אלקלואיד אורגני והוא מהווה, בין היתר,  אגוניסט לאצטיל-כולין (רק בחלק מהקולטנים שלו). 

המבנה הכימי של הניקוטין

כשמדובר בעישון (וגם בעישון פסיבי),  המחשבה הראשונה שלנו היא על נזקים לריאות. אך לא רק הריאות נפגעות. הניקוטין מהעישון מגיע גם למערכת העיכול ולמערכות אחרות בגוף וגורם גם בהם לנזקים. במערכת העיכול קושרה הצטברות הניקוטין למחלת הכבד שומני שאינה תלויה באלכוהול , מחלה זו יכולה להתפתח להרס של הכבד או חלקים ממנו, לשחמת ואף לסרטן כבד, אך המנגנון שמאחורי הקישור לא היה מוכר. 

במחקר שהתבצע בעכברים התברר שהניקוטין המצטבר במעיים מפעיל את האנזים AMPKα, שמזרחן את האנזים sphingomyelin phosphodiesterase 3. אנזים זה מייצר מולקולות שומנית דמוית שעווה המכונות ceramides, שמגיעה לכבד... 

המבנה הכימי של ה-Ceramides

באותו מחקר זוהו גם חיידקים, Bacteroides xylanisolvens, שמפרקים את הניקוטין המגיע למעיים לחומר המכונה בקיצור HPB. הם עושים זאת בעזרת אנזים אותו הם כינו NicX. איכלוס של עכברים שחשופים לניקוטין באותם חיידקים, גרם  לירידת ריכוז הניקוטין במעיהם ועצירה, ולפעמים אפילו לנסיגה,  של מחלת הכבד השומני. 


חיידקים  מהסוג Bacteroides
המקור

האם טיפול בחיידקים אלה, בבני אדם מעשנים עם כבד שומני, יגרום גם בהם להעצרות/נסיגה של המחלה. ימים יגידו. 


לקריאה נוספת

המאמר המקורי ב-Nature


פורסם גם בדף הפייסבוק של מדעי הטבע והחיים באוניברסיטה הפתוחה

תגובה 1:

  1. תודה רבה. העברתי את המאמר לחברוטתיי המעשנות. רררררררר

    השבמחק