חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

1.9.21

חדף קטן - החדף הנפוץ ביותר בישראל

החדף הקטן (Crocidura suaveolens), ממשפחת החדפיים (Soricidae) , הוא יונק לילי הפעיל גם בשעות הבוקר והערב. הוא מהקטנים שביונקי ארצנו. רק החדף הזעיר (Suncus etruscus) קטן ממנו. משקלו 7-4 גרם,  אורך גופו 8-5 ס"מ, ואורך זנבו 5-3 ס"מ. 

חדף קטן -  בגינה בירושלים בתחילת ספטמבר 2021. 
קל לראות מהתמונה למה הוא נקרא חדף (חד-אף)
צילום: דרור בר-ניר

הפרטים יחידאיים, שומרים על טריטוריה שאותה הם מסמנים בהפרשות מבלוטות מיוחדות, שיש להן כנראה תפקיד גם בהרחקת טורפים.  בנחלת הזכר חיות (בנפרד) מספר נקבות.  

עיקר מזונם הם חרקים ופרוקי רגליים אחרים - אותם הם צדים ביעילות. בארץ ניתן למצאם בצמחייה סבוכה בעיקר בחבל הים התיכוני, אך גם בנאות המדבר. בעולם - הם נפוצים מסביב לים התיכון, ובדרום אירופה ואסיה.  שני מינים נוספים של חדפים חיים בארץ - חדף לבן-שיניים (Crocidura leucodon ) וחדף הרמון (Crocidura ramona). הנרי בייקר טריסטראם תאר בספרו (במאה ה-19) חדף נוסף, חדף מים (Neomys anomalus) שכיום לא מוכר בישראל, וסבורים שנכחד. 

החדפיים משתייכים לסדרת אוכלי החרקים (Insectivora) (אליה משתייכים גם הקיפודיים). 

הפרט שבתמונה ביקר בדירת המחבר בירושלים, הוא נתפס בעדינות ושוחרר בגינת הבית - שם צולם. פרט נוסף, כנראה מאותו מין, ביקר אף הוא חדר השינה שלנו, ב-20 בדצמבר 2020. ואף טייל על בני הבית במיטתם, לאחר מרדף קצר הוא נלכד ושוחרר בגינה. לא הצלחתי לצלמו. 

נצפה לביקורים הבאים..... 

מקורות

היונקים - לקסיקון מפה - אבי ארבל, עמ' 67-60

מדריך היונקים בישראל - בני שלמון - עמ' 27-21



2 תגובות:

  1. להדיוט נראה ממש כמו עכבר.
    חדף שמטייל על בעל הבית במהלך השינה... חוצפה מאין כמותה :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. לעכבר אין כזה אף מחודד....
      ומצד שני החדף חושב: מי פלש לי לטריטוריה.... צריך לבדוק. (הוא טריטוריאלי) - והוא בודק....

      מחק