חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

22.1.20

נגיף חדש שמדביק יתושים זכה לשם YADA-YADA - עם אורן אוסטר.

בהוקרה לסדרה המיתולוגית סיינפלד. 

איור: אלכס סלבנקו

הסדרה המיתולוגית סיינפלד הכניסה לתרבות הפופולרית את הביטוי "יאדה-יאדה" (YADA YADA), שנאמר על דברים שהם משעממים ואין ממש מה לדבר עליהם.

אז מסתבר שקראו לנגיף חדש שתוקף חרקים בשם "YADA-YADA virus", כפי שפורסם לאחרונה (13.1.2020) בירחון של האגודה האמריקאית למיקרוביולוגיה. מחברת המאמר הראשית יאנה בטובסקה (Batovska) אמנם צייצה בטוויטר שהשם ניתן כמחווה לסדרה האלמותית, אבל יתכן שהשם ניתן כי הנגיף לא ממש מעניין אותנו - הוא רק מדביק יתושים, וגם לא ידוע האם הוא גורם בהם לתסמינים כלשהם.

הנגיף בודד מיתושים שנלכדו באוסטרליה, ונקבע הרצף הגנטי שלו. על פי הרצף, התברר שהוא, שייך ל"נגיפי האלפא" (Alphavirus), ממשפחת נגיפי הטוגה. בניגוד לנגיפי אלפא אחרים, כנגיף הצ'יקנגוניה (Chikungunya virus) ונגיף קדחת המוח הסוסית המזרחית (Eastern equine encephalitis virus) שגורמים למחלות מאוד לא נעימות בבני אדם, הנגיף הזה מוגבל ליתושים, וכפי שידוע לנו כרגע אין לו משמעות על בריאותנו.

עם-זאת, ייתכן שיש בנגיף הזה יותר מיאדה-יאדה. מחברי המאמר ציינו שייתכן שגילויו של הנגיף החדש יוכל לסייע בפיתוח חיסון כנגד נגיפים קרובים הגורמים לתחלואה בבני אדם, או לשמש כאמצעי הדברה ביולוגית של יתושים.


מקורות

המאמר המקורי - בירחון האגודה הישראלית למיקרוביולוגיה - ינואר 2020

הציוץ בטוויטר של יאנה בטובסקה

פורסם במקור בדף הפייסבוק ואתר האינטרנט של "מדע גדול, בקטנה"

5 תגובות:

  1. מעניין ומשעשע. אשמח לקרוא משהו על נגיף הקורונה הסיני החדש, אם מתאים לך לכתוב על זה.

    השבמחק
  2. תודה. הפעם הפרסום באתר "מדע גדול בקטנה" בפייסבוק הקדים אותך מבחינתי :-) גם אני אשמח לשמוע על הגיף הבירה, שכל העולם הסכים שהיא הטובה ביותר :-)

    השבמחק
  3. מגניב.
    מאוד אהבתי גם את התמונה המשעשעת.
    רעיון מעולה להשתמש בנגיף כאמצעי הדברה ביולוגית כנגד יתושים.

    השבמחק