חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

26.1.20

נגיף הקורונה החדש SARS-coV-2 שהגיח מווחאן (Wuhan) שבסין וגורם לדלקת ריאות (Covid-19).


יש הרבה דיווחים בתקשורת על ההתפרצות של דלקת ריאות[ המכונה כעת Covid-19, הנגרמת על-ידי נגיפי קורונה חדשים למדע. מיהם נגיפי הקורונה ואיזה מחלות שהם גורמים?  וגם ננסה להתעדכן על ההתפרצות האחרונה.


נגיפי קורונה (Coronaviruses) הם משפחה של נגיפים שגורמים למחלות בדרכי הנשימה ובדרכי העיכול של בעלי חיים שונים ממחלקות היונקים והעופות. אלה נגיפים בעלי קפסיד סימטרי, הנראה במיקרוסקופ אלקטרונים ככתר מלמעלה, ומכאן שמם. החומר התורשתי שלהם הוא RNA חד גדילי חיובי, שאורכו 32-26 אלף בסיסים - גדול יחסית לנגיפי RNA אחרים.

ארבעה נגיפי הקורונה שהיו מוכרים באדם עד שנת 2002 גרמו למחלות קלות בדרכי הנשימה - מה שמכונה אצלנו הצטננות או צננת. מאז הופיעו עוד שלושה.

בשנת 2002 הגיח לראשונה מחבל גוונדונג (Guandong) שבדרום סין נגיף קורונה שגרם לדלקת ריאות קטלנית בבני אדם, וכונה SARS-coV (ר"ת של Severe Acute Respiratory syndrom - ובעברית - תסמונת נשימתית חמורה חדה). נגיף הסארס גרם בסופו של דבר לתחלואה של 8273 אנשים ברחבי העולם, מהם מתו 775 (9.6 אחוזים). זמן הדגירה של נגיף הסארס היה כיומיים עד 10 ימים. החומר התורשתי שלו עבר סחיפה גנטית מהירה יחסית שלא אפשרה יצירת חיסון.

נגיפי SARS במיקרוסקופ אלקטרונים סורק
צילום: NIAID

בשלב מסויים, בשלהי 2003, נבלמה המגיפה, בעיקר על-ידי איתור החולים ובידודם, ומאז, מלבד כמה "תאונות מעבדה" בהן נדבקו עובדי מעבדה, לא נראה הנגיף שוב.

בהמשך התברר שהנגיף הגיע מזבד (גחן) הדקלים המסיכתי (Paguma larvata). עשרת אלפים פרטים של היונק הקטן הושמדו באזור גוואדונג. אחר-כך נמצא שנגיף מאד דומה נמצא גם בשועלי ראקון (Nyctereutes procyonoides), בגיריות סמוריות (Melogale) ואף בחתולי בית.

ב-2012 הופיע נגיף קורונה חדש, הפעם מערב הסעודית. ולכן הוא כונה MERS-CoV (ר"ת של Middle East Respiratory Syndrom). גם הוא גרם לדלקת ריאות עם פוטנציאל קטלני. הוא גרם בינתיים לתחלואה של מעל 2000 איש ברחבי העולם, מהם מתו כ-30 אחוז. מקורו של נגיף ה-MERS היה בעטלפים, מהם הוא עבר לגמלים ומהם לבני אדם. והוא מגיח מדי פעם, גם כיום.

נגיפי ה-MERS - צילום: NIH, 2014

אין, נכון להיום, תרופה שמעכבת שכפול של נגיפי קורונה בתאי המאכסן, והטיפול במקרים החמורים מנסה להפחית את השפעת התסמינים כדי לאפשר לגוף החולה להתגבר לבד על המחלה (מה שלא תמיד מצליח).

ולארועים האחרונים.

באמצע דצמבר 2019 החלה הצטברות של מקרים חמורים של דלקת ריאות נגיפית, בעיר ווחאן (Wuhan) שבמחוז חוביי (Hubei) שבסין, וההחלה להתפשט לאזורים נוספים בסין ומחוצה לה. המקור הראשוני להתפרצות היה כנראה שוק הדגים המקומי, בו נמכרים מלבד דגים, גם בעלי חיים רבים נוספים, אך התעוררו ספקות לגבי זה. ב-31.12 דיווחה סין על ההתפרצות לארגון הבריאות העולמי.

שוק הדגים של ווחאן סגור - האם כאן החלה ההתפרצות? 
צילום: SISTEMA 12, Wikimedia Commons

מדעני רשות הבריאות הסינית בודדו את הנגיף וקבעו במהירות את הרצף של הגנום הנגיפי, כך גם עשו מדעני ה-CDC - לנגיף שבודדו מהחולה האמריקאי הראשון. (התוצאות - היו כמעט זהות). על-פי הרצף שויך הנגיף החדש לנגיפי הקורונה, וכונה זמנית 2019-nCoV, ואחר-כך SARS-coV-2. בתוך נגיפי הקורונה, הנגיף החדש קרוב מאד לנגיף הסארס (דמיון של כ-80%) ואף משתמש באותו קולטן תאי אליו נקשר נגיף הסארס (ACE2), ולנגיף קורונה אחר, BatCoVRaTG13, שבודד מעטלפים מהסוג פרסף (Rhinolophus) ששמו הלטיני הוא  R. affinis - (דמיון של 96.2%). עטלפים אלה נפוצים בכל דרום מזרח אסיה. כנראה הנגיף עבר בדרכו אלינו דרך פנגולין - יונק נפוץ באזור. הנגיף שבודד מהפנגולין דומה ב-99% לנגיף הקורונה החדש.

זמן הדגירה המשוער מהדבקה בנגיף ועד לפיתוח תסמיני המחלה הוא 14-2 יום. זמן זה מאפשר לנגיף להתפשט המהירות מאזור ההתפרצות המקורי. היות ויש אפשרות הדבקה בין בני אדם, כמו בנגיפי ה-SARS. עלול להיות כאן פוטנציאל מגפתי. שלטונות סין החליטו לא לקחת סיכון (גם לא ברור אם הם שחררו את כל המידע שבידיהם) על המגיפה והכניסו להסגר חמש ערים במחוז יוביי, שמאכלסים אותם 35 מיליון(!) תושבים, ואף ביטלו את התחבורה הציבורית לבירה בייג'ינג.

נכון ל-25 בפברואר בערב (זמן ישראל - מתעדכן מכאן) מדובר על 80,407 איש שחלו בוודאות (אישור מעבדתי) ב-Covid-19 דלקת ריאות נגיפית, 2747 מהם מחוץ לסין, ב-38 מדינות שונות. במיוחד יש לציין את דרום קוריאה ואיטליה, בהם כבר נספרו 977 ו-322 חולים, בהתאמה. עד כה דווח על  2708 מתים (3-2 אחוז מהמקרים שאושרו), 46 מהם מחוץ לסין (באירן - 16, באיטליה -10, בדרום קוריאה - 10, ו-10 נוספים).

רוב החולים הקשים והמתים (כ-80 אחוזים) הם מבוגרים יחסית (מעל גיל 60) ואחרים עם מחלות רקע.  ילדים כנראה כמעט ולא חולים. הם יכולים להיות נשאים חסרי תסמינים. דווח גם על העברת הנגיף מאשה בהריון שחלתה לילוד שלה - כנראה דרך השליה.

בישראל, נבדקו חשודים כחולים שחזרו מסין, אך כולם חלו מסיבות אחרות. שני ישראלים שנדבקו בספינה Diamond princess נמצאים בבידוד במרכז הרפואי שיבא - הם נשאים, בנפרד מהם מבודדים 9 נוסעים נוספים מהספינה. כ-30 קוריאנים ששהו בישראל ב-8 עד 15 בפברואר אובחנו כחולים לאחר שחזרו לארצם. לא ברור אם הם היו כבר נשאים כאן או שנדבקו שם כשחזרו. עשרות ישראלים שהיו במגע איתם, או שחזרו מהמדינות סין, דרום קוריאה, תאילנד, סינגפור, הונגקונג, מקאו, תאילנד, הונחו להשאר בבידוד ביתי עד שיחלפו שבועיים מתאריך עזיבתם את המדינות האלה.


פוסט זה מתעדכן בזמן אמיתי ככל שיתאפשר - עדכון אחרון 25 בפברואר בערב.

דגם של נגיף הקורונה החדש
CDC/ Alissa Eckert, MS



12 תגובות:

  1. תודה רבה. שאלה כללית - מדוע הגוף לא מפתח נוגדנים לנגיפים? האם הוא יכול לפתח נוגדנים רק לתאים עם DNA, קריוטיים ואקריוטיים? [ הנה, למדתי משהו :-) ]?

    השבמחק
    תשובות
    1. בוודאי שהגוף מפתח נוגדנים נגד נגיפים. רק שזה לוקח זמן. מאיפה הגעת למסקנה הזו?
      והתאים הם פרוקריוטיים ואיקריוטיים. לא כמו שכתבת.

      מחק
  2. תודה רבה. סיפור מרתק מהרבה בחינות. האם יש השערה לגבי מה שגרם לנגיפי הקורונה להפוך לאלימים כל כך אחרי 2003? אם התרחשו כאן מוטציה או חיבור בין החומר הגנטי של שני נגיפים שונים, האם התהליך קרה כמה פעמים, או של-SARS, MERS והנגיף הנוכחי יש "אב קדמון" משותף?

    השבמחק
    תשובות
    1. לכל נגיפי הקורונה יש אב קדמוו משותף. ההשתנות מתרחשת באמצעות מוטציות נקודתיות. כאן אין אפשרות להחלפת חומר גנטי בין נגיפים שונים, כי מדובר בחלקיק גנום אחד (בניגוד לנגיפי שפעת שאצלם יכול לחול שחלוף - הגנום מורכב משמונה חלקיקים)
      ההשתנות היתה כנראה מקרית וכללה גם צרוף נסיבות שבו בעל חיים שהכיל את הנגיף המוטנטי העביר אותו לאדם.

      מחק
  3. תודה על ההסבר, עשית לי סדר

    השבמחק
  4. שלום, ראיתי שישנם 110 אנשים שהצליחו להחלים מהמחלה, האם המערכת החיסונית היא זו שניצחה? או שמה הם חלו במשהו אחר אשר גרם לגוף לדחות את ההידבקות מהקורונה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אין בשום מקום דיווחים על הגיל ומצבם הבריאותי של המתים, החולים שאושפזו והחלימו, והחולים שמאושפזים עדיין.
      בכל מקרה, מחלה אחרת יכולה רק להגביר את הסיכון מנגיף הקורונה, ולא לדחות הדבקות או לשפר את מצב החולים.

      מחק
  5. האם יש חשש מחבילות המגיעות בסין?

    השבמחק
  6. שלום ותודה על שיתוף המידע. איך הוירוס עבר מעטלפים לגמלים או לפנגולין ולאדם? והאם גם חיות אלה חולות במחלות שהן מפיצות ואם לא מה הסיבות?
    תודה וחג חרות שמח

    השבמחק