חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

13.7.13

השתלת מח עצם כטיפול במחלת ה-AIDS


תסמונת הכשל החיסוני הנרכש - (Acquired immuno defiecency syndrom - AIDS) היא מחלה שבה תאי T מסייעים, תאי +CD4, של מערכת החיסון מותקפים ומושמדים על-ידי הנגיף  Human immunodeficiency virus - HIV המשתייך לנגיפים ההפוכים (Retroviruses). כתוצאה מהפגיעה בתאי +CD4 מערכת החיסון אינה מתפקדת כראוי,  ובסופו של דבר החולה מת ממחלות זיהומיות אופורטוניסטיות או מגידולים סרטניים שמערכת חיסון תקינה היתה מתגברת עליהן. בדרך כלל אין טיפול או חיסון למחלה. אך קוקטייל של תרופות אנטי נגיפיות מצליח לעכב את תסמיני המחלה ומאפשר לחולים לחיות עם המחלה כמחלה כרונית.

המחלה מועברת ביחסי מין מכל הסוגים, בתרומות דם שלא נבדקו, ודרך מזרקים משומשים. יילודים יכולים להידבק מאמהותיהם, ברחם, בתעלת הלידה או מחלב האם. מגע שגרתי עם חולה או נשא, שאינו כרוך בחשיפה לדמו, אינו מסכן את הסובבים אותו.
נגיפי HIV שבודדו מחולה AIDS מבעד למיקרוסקופ אלקטרונים חודר
CDC/ Maureen Metcalfe, Tom Hodge
הנגיף חודר לתאי המטרה שלו, תאי +CD4, באמצעות קולטן חלבוני המאפיין תאים אלה, המכונה CCR5. מוטציה כפולה הגורמת לחסר בחלבון CCR5 תגרום ליצירת תאי T מסייעים חסינים בפני הדבקה בנגיף. חסר מולד ב-CCR5 גורם לרגישות יתר למחלות זיהומיות מסויימות ובהן קדחת הנילוס המערבי.

כאמור, הטיפול התרופתי הקיים היום למחלה, מעכב את תסמיניה, והפסקתו תגרום להתפרצות מחודשת של המחלה. עם זאת, קיים דיווח אחד - על תינוק ממיסיסיפי (היום הוא בן שלוש), שאובחן בלידתו, ב-2010, כנשא של הנגיף, שהטיפול המיידי בשלוש התרופות גרם להכחדת הנגיף מגופו. העניין התגלה במקרה, לאחר שהתינוק ואימו (גם היא נשאית הנגיף) נעלמו למרפאה המטפלת למספר חודשים, וכשאותרו שןב, התברר שהאם הפסיקה לתת לבנה את התרופות. בבדיקת ה"נזק" שנגרם לילד כתוצאה מהפסקת הטיפול לא אותרו בגופו כלל נגיפי HIV.

כאמור, הטיפול התרופתי הקיים היום למחלה מעכב את תסמיניה, והפסקתו תגרום להתפרצות מחודשת של המחלה. עם זאת, קיים דיווח אחד - על תינוק ממיסיסיפי (היום הוא בן שלוש), שאובחן בלידתו, ב-2010, כנשא של הנגיף, ושהטיפול המיידי בשלוש תרופות גרם להכחדת הנגיף מגופו. העניין התגלה במקרה, לאחר שהתינוק ואימו (גם היא נשאית הנגיף) נעלמו למרפאה המטפלת לכמה חודשים, וכשאותרו שוב, התברר שהאם הפסיקה לתת לבנה את התרופות. בבדיקת ה"נזק" שנגרם לילד כתוצאה מהפסקת הטיפול לא אותרו בגופו כלל נגיפי HIV.

מקרה מעניין נוסף אירע ב-2007. טימותי ריי בראון (Ray Brown), המכונה ה"פציינט מברלין", נשא של הנגיף וחולה בלוקמיה, עבר השתלת מח-עצם, אך למזלו של בראון, התורם, שממנו נלקח מח העצם להשתלה, היה הומוזיגוט לחסר של החלבון CCR5, שכתוצאה ממנה הוא היה עמיד בפני הנגיף. ההשתלה הצליחה, והוא הבריא מהלוקמיה. בהמשך התברר שהנגיף "נעלם" מגופו של בראון - כנראה כתוצאה מכך שלא היו תאי T מתאימים להתרבות הנגיף.

בתחילת יולי 2013, בכנס בינלאומי בקואלה לומפור שבמלזיה, דיווחו החוקרים טימותי הנריך (Henrich) ודניאל קוריצקס (Kurizkes), מבית החולים (Brigham and Women's Hospital) וביה"ס לרפואה באוניברסיטת הרווארד שבבוסטון, על שני חולי AIDS שהיו גם חולי לימפומה (סרטן קשרי הלימפה), ובגלל הלימפומה הושתלו בהם, לפני חמש ושלוש שנים, תאי מח עצם. בשני חולים אלה אין היום שום סימן - לא ללימפומה ולא למחלת ה-AIDS. כבר לפני כשנה, ביולי 2012, הוכרזו חולים אלה כ"נקיים" מנגיפי HIV, אך אז הם עוד היו מטופלים בקוקטייל תרופות נוגדות HIV. הטיפול בקוקטייל הופסק באחד מהם 15 שבועות לפני הדיווח ובשני שבעה שבועות לפניו.

תאי מח העצם שהושתלו בשני החולים, בניגוד לאלה שהושתלו בבראון, היו תקינים מבחינת ביטוי החלבון CCR5, ולא ברור עדיין מה בטיפול גרם להעלמות הנגיף, אם הוא אכן נעלם לתמיד ואינו חבוי באחד האיברים הפנימיים. החוקרים חושדים בשני גורמים, שביחד או לחוד גרמו להעלמות (הזמנית?) של הנגיף: 1. מערכת החיסון שהושתלה מנסה "לדחות את המאכסן" אליה הוכנסה, ומשמידה את תאי מערכת החיסון של המאכסן. 2. עם השתל, הוכנסו למטופלים תרופות נוגדות נגיפים בכמויות גדולות, כדי למנוע את הדבקת תאי השתל בנגיף;

האם היעלמות הנגיף היא הודות לשילוב של שני הגורמים? לאחד מהם? עדיין חסר מידע. החוקרים רוצים לבדוק שוב את שני החולים בעוד שנה, כדי לוודא שאכן הנגיף נעלם מגופם.

גם אם יתברר שהשתלת מח העצם היא אכן הגורם להעלמות הנגיף - זה לא יהיה הפתרון לריפוי המחלה. אחוזי ההצלחה בטיפול אינם גבוהים, ועדיף בתנאים הנוכחיים לדבוק בטיפול התרופתי בנשאים. עם זאת, בירור המנגנונים האחראים להחלמת החולים (אם אכן החלימו) יוכל לעזור בפיתוח דרכים אחרות לריפוי המחלה.

לקריאה נוספת

דיווח על שני המקרים החדשים בחדשות NATURE

Stem-cell transplants may purge HIV

הדיווח הרפואי על "הפציינט מברלין" (2009)
Bone marrow transplant muffles HIV

רשומה זו עובדה לכתבה ב"גליליאו" 181, ספטמבר 2013

תגובה 1:

  1. מאוד מעניין! תודה על השיתוף - חשוב מאוד לדעת

    תודה

    אורי

    וואטסו

    השבמחק