חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

23.5.05

מחלת הפרה המשוגעת בישראל - מאי-יוני 2002


בתאריך 26 למאי 2002, חלתה "דלהי" - פרה בת 10 שנים מגזע Holstein, מרפת הצפון, ליד קיבוץ אורטל, המשותפת למספר קיבוצים בגולן, במחלה נוירולוגית שנחשדה בתחילה ככלבת. לאחר כיומיים היא מתה וראשה הכרות נשלח לבדיקה במכון הוטרינרי בבית דגן. בבדיקות שנעשו ב-28 וב-29 במאי נשללה האפשרות שמחלת הכלבת היא שפגעה בפרה והתברר שהפרה נגועה במחלת "ספגת המוח" - (BSE - Bovine spongiform encephalitis) או בשמה הידוע יותר, "מחלת הפרה המשוגעת" (Mad cow disease).


פרה חולה במחלת הפרה המשוגעת - סימן אופייני, חוסר יכולת לעמוד.
המקור: משרד החקלאות של ארצות הברית - מוויקיפדיה

בהתאם לנוהל שנקבע במשרד הבריאות, נשלחו דגימות מוח של הפרה למעבדות לבריאות בעלי החיים (OIE) בשוויצריה (בברן) לאישור נוסף והתשובה החיובית הגיעה לארץ ב-4.6.

זה המקרה הראשון של מחלת הפרה המשוגעת בארץ! זה המקרה השני של מחלת הפרה המשוגעת בארץ שאינה אירופית. המקרה הראשון ארע ביפן.

מבחינה הקלינית המחלה אינה אופיינית: במקרים שאופיינו באירופה התפתחה המחלה באיטיות, תוך שבועות ואף חודשים, ואילו כאן מדובר ביומיים בלבד. גם גיל הפרה (10) אינו אופייני: מרבית הפרות שחלו באירופה היו בגילאי 4-5 שנים.

הפרה שחלתה נקנתה כשהייתה בת שנתיים מרפת החלב של קיבוץ כפר-רופין, שבעמק בית שאן. שלוש פרות נוספות שהגיעו גם הן מכפר רופין באותה שנה (1994) ושני צאצאיה החיים עדיין של הפרה הושמדו. שתי הרפתות הושמו בהסגר, עד שהדגימות ממוחן שנשלחו למכון הווטרינרי לבדיקה, חזרו עם תשובות שליליות.

נוהל החרום שיופעל מעכשיו במשק הבשר הוא כדלהלן:
  • כל פרה שמיועדת לשחיטה, דגימה ממוחה תשלח לבדיקה במכון הוטרינרי ורק אחרי אישור המכון ישוחרר הבשר לשווקים.
  • יאסרו מכירות של פרות לרשות הפלשתינאית, יוחמר הפיקוח על השוק השחור במוצרי בשר.
  • חלקים פנימיים כגון: מעיים, טחול, מוח, חוט השדרה ועיניים יאסרו למאכל.
ויכוח על מקור התקציב להפעלת הנוהל, המתקיים בין שלושת המשרדים הממשלתיים הנוגעים בדבר, הבריאות, החקלאות והאוצר, מעכב את הפעלת הנוהל.

מקורות וקריאה נוספת

על מחלת ספגת המוח נוכל לקרוא בכתבה של איתן ישראלי וינינה גיטלמן מכתב העת "סינתזיס" (1996)

על הפריונים - אותם גורמים חלבוניים הגורמים למחלות ספגת המוח ולמחלות נוספות נוכל לקרוא בכתבתם של רותי גביזון ואלברט טרבולוס מ"גליליאו": חידת הפריונים (1996). 

על קיפול חלבונים שגוי ומחלות נוכל לקרוא בכתבתו של איתן ישראלי בכתב העת "סינתזיס" (1996). על מחלת הפרה המשוגעת נוכל לקרוא בכתבה של אביב שחק מ"גליליאו" מי משוגע (2001).

קישורים נוספים:

הפרה הנגועה "דלהי" נולדה בקיבוץ כפר רופין ב-92' - כתבה מ"הארץ" מ-6.6.2002

הופעלה תוכנית למניעת התפשטות "הפרה המשוגעת" - כתבה מ"הארץ" מ-6.6.2002

התבדה חשש לעוד מקרה של "פרה משוגעת"- כתבה מ"הארץ" מ-9.6.2002

אתר מרכזי בנושא "הפרה המשוגעת" - באנגלית


פורסם במקור ביוני 2002, באתר החודש של פרויקט תמיד, האוניברסיטה הפתוחה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה