חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

16.4.19

נגיפי מדוזה המאבנים אמבות


נגיפי ענק חדשים למדע


במיתולוגיה היוונית מספרים לנו על מדוזה - נערה יפיפיה ומתולתלת, שאתנה קיללה אותה, בעקבות נסיבות שנויות במחלוקת (שאינן מדעיות....) עם אל הים פוסידון, והפכה אותה לדמות מפלצתית, שכל מי שהביט בה ישירות הפך לאבן.....

File:Medusa.jpg
מדוזה המיתולוגית - ציור של ארנולד בוקלין  - 1878
מהמוזיאון הלאומי הגרמני בנירנברג

בבוץ של מעיינות חמים ביפן, גילתה קבוצת המחקר של מסהרו טקמורה (Takemura) מאוניברסיטת טוקיו, נגיף ענק חדש חדש המשתכפל באמבות Acanthameobe castellanii, האמבות המתות מתבקעות ותכולתן מתפזרת בסביבה, אך האמבות השורדות את המתקפה הנגיפית, "מתאבנות" - מתקשות,  וזו הסיבה  שטקמורה קרא לנגיפי הענק החדשים נגיפי מדוזה - Medusavirus.

קטרו של הנגיף החדש הוא 260 ננומטר, לו קופסית איקוזהדרית בת 277 קפסומרים וממנה בולטים 2660 זיזים (spikes). הגנום הנגיפי הוא DNA דן-גדילי שארכו 381k זוגות בסיסים המקודדים ל-461 אפשרויות חלבוניות, 86 מהם מקורן באמבה או ביצורים איקריוטיים אחרים, והם כוללים את חמשת ההיסטונים ופולימרז DNA אחד. 279 מהם (61%) מקודדים לחלבונים לא מוכרים. גם האמבה אימצה גנים נגיפיים, וביניהם אף את הגן המקודד לקפסומר הנגיפי, לתוך הגנום שלה.
דגם תלת ממדי של נגיף המדוזה
Yoshikawa et al - Journal of Virology


החוקרים סבורים שיחסי הגומלין בין האמבה לנגיפים הם עתיקים מאד, וכך התאפשר במהלך האבולוציה מעבר הגנים לשני הכיוונים.

מציאת נגיפי הענק הרבים מעוררות מחשבות אבולוציוניות? מי קדם למי?  התא לנגיף, או הנגיף לתא? וכנראה שחסר לנו עדיין מידע מבוסס בנושא - אך על כך,  בהזדמנות אחרת.

המאמר המקורי - Medusavirus, a Novel Large DNA Virus Discovered from Hot Spring Water
מ-Journal of Virology - אפריל 2019


פורסם במקביל גם באתר הפייסבוק של "מדעי הטבע והחיים באוניברסיטה הפתוחה" - אפריל 2019

תגובה 1: