חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

15.7.19

מפגש עם יחמור פרסי בהרי יהודה


יחמור פרסי זכר ששוחרר לטבע ב פברואר 2018, עדיין מחפש את קרבת בני האדם.... 


היחמור הפרסי (Dama mesopotamica) הוא מין ממשפחת האיילים שפרוותו בצבע אדמדם (צבע חמרה - ומכאן שמו העברי) המנוקדת בלבן. במקור,  היחמור הפרסי איכלס בעבר אזורים נרחבים באירן וערב הסעודית אך כמעט ונכחד בגלל ציד מסיבי ומידבור של איזורי המחיה שלו.


ב-1978, חולצו מאיראן (עם נפילת השאח), שני זוגות יחמורים שנרכשו על-ידי רשות שמורות הטבע. ושוחררו בכרמל.  היחמור הפרסי אמור להחליף בטבע הישראלי את קרובו, היחמור האירופי (Dama dama) שנכחד מצפון ישראל (הכרמל והגליל) בסוף המאה ה-19 או תחילת המאה ה-20. בעבר שני המינים נחשבו תת מינים של אותו מין.

ב-2007 החלו נסיונות לשחררם גם בהרי יהודה. נסיונות אלה נמשכים עד היום.

ב-13 ביולי, בשמורת הטבע של נחל שורק פגשתי ביחמור זכר צעיר, זו לא היתה הפעם הראשונה שפגשתי ביחמור בטבע. אך בניגוד לפעמים הקודמות,  נוכחותי לא הפריע לו כלל והוא המשיך בעיסוקיו, כך שיכולתי, לצלמו ללא הפרעה. בשלב מסויים נפרדתי ממנו (כך חשבתי) וירדתי לכיוון הנחל. להפתעתי גיליתי, כשהסתובבתי לאחור, שהוא הולך אחרי. הוא התקרב אלי מאד ואף נגח אותי העדינות (ושרט אותי ביד). התרחקתי ממנו.


התברר לי שאותו יחמור שוחרר לטבע בפברואר 2018, לאחר שגדל וחי בקרבת בני אדם בגן החיות התנ"כי.

אלבום עם תמונות נוספות וסרטון בקישור



תגובה 1: