חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

14.10.15

האם כדאי להתחסן לשפעת לקראת החורף הקרוב?


חום גבוה, צמרמורת, שרירים כואבים, עייפות קשה… שפעת היא מחלה חריפה ומידבקת של דרכי הנשימה העליונות הנגרמת על-ידי נגיף האינפלואנזה. על שפעת, השפעותיה והאם כדאי להתחסן לקראת החורף הקרוב


לעיתים נוטים לבלבל בין שפעת ובין מחלות צינון אחרות, אולם השפעת עצמה היא מחלה העלולה לגרום לסיבוכים שונים ואף גורמת לתמותה אצל 1 מכל 1000 חולים. בין 5% ל-20% מהאוכלוסייה יחלו בשפעת בישראל כל שנה והיא מסכנת במיוחד קשישים, תינוקות, מדוכאי מערכת חיסון ונשים בהיריון.

המקור

סימני השפעת מופיעים בפתאומיות וכוללים: 
עלייה חדה בחום הגוף, כאב ראש, עייפות יתר, שיעולים יבשים, כאב גרון, אף דולף/סתום וכאבי שרירים. סימנים נוספים, האופייניים בעיקר לילדים, כוללים כאבי בטן, הקאות ושלשולים. כ-1% מהחולים בשפעת יאלצו להתאשפז בבית החולים לטיפול בסיבוכי המחלה, הנפוץ בהם הוא דלקת ריאות.

כיצד נדבקים בשפעת? 
ההדבקה בשפעת עשויה להתרחש דרך האוויר, באמצעות עיטוש, שיעול ואף דיבור רגיל. הדבקה תיתכן גם על-ידי מגע יד בחפצים מזוהמים, למשל מטפחות משומשות, והכנסת היד לפה. במקומות פתוחים ומאווררים היטב הסיכוי להידבק הוא נמוך ועל כן עיקר הבעיה הוא במקומות סגורים בהם שוהים אנשים רבים. כדי להפחית את התפשטות המחלה מומלץ לחולים להישאר בבית, ולכלל האוכלוסייה להקפיד על הגיינה ובעיקר על רחיצת ידיים.

בכל שנה מיוצר חיסון שפעת חדש 
נגיפי השפעת עוברים במהלך התרבותם מוטציות רבות ומהירות. השינויים התכופים האלו גורמים לכך שמערכת החיסון מתקשה להתגונן כנגד נגיף השפעת, גם אצל מי שכבר חלה בעבר או קיבל חיסון כנגד המחלה. כדי להתמודד עם השינויים, מיוצר כל שנה חיסון שפעת חדש המבוסס על הנגיפים שהיו נפוצים בחצי הכדור הדרומי במהלך עונת השפעת האחרונה שם. בעונת השפעת הקרובה (2015-2016) כולל תרכיב החיסון שלושה זנים.

האם להתחסן? 
ארגוני הבריאות בעולם ובהם משרד הבריאות בישראל ממליצים לכלל האוכלוסיה מעל גיל חצי שנה לקבל חיסון נגד שפעת בכל שנה לקראת החורף. לחיסון תופעות לוואי קלות, שעיקרן חום, אודם וכאב במקום הזריקה, והוא נחשב בטוח ביותר. החיסון יעיל במידה טובה במניעת השפעת ובמידה טובה מאוד בהפחתת סיבוכים וסימפטומים של המחלה, גם אם נדבקים בשפעת למרות החיסון.

חיסון השפעת מגן על מקבל החיסון וכן על סביבתו, בכך שנמנעת הפצת הנגיף. ככל שיתחסנו יותר אנשים, כך אפשר יהיה להגן על מי שלא יכול להתחסן: קשישים, חולים במחלות כרוניות ועוד. החיסון ניתן בחינם בקופות החולים.

חורף בריא! 

פורסם מטעם עמותת מדעתהפועלת להפצת מידע מדעי נגיש, מדויק וקונקרטי בנושאי בריאות -  במקומון נתניהנט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה