חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

23.1.13

נגיף נגד סרטן

נגיף מהונדס גנטית סייע לרפא ילדה מלוקמיה

לויקמיה (Leukemia) מציינת קבוצה של מחלות ממאירות המתפתחות בתאים הלבנים של מערכת החיסון. קיימים סוגים שונים של לויקמיות, בהתאם לתאים השונים של המערכת העוברים התמרה סרטנית.

לאחרונה פורסם באמצעי התקשורת על הצלחה של טיפול בילדה בשם אמילי (אמה) וייטהד (Whitehead), שסבלה מלויקמיה לימפובלסטית חריפה (ALL). בהיותה בת 6, מצב מחלתה של וייטהד החמיר מאד והיה חשש לחייה. אז החליטו הרופאים בבית החולים לילדים של פילדלפיה, שבו טופלה, בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת פילדלפיה, לנסות ולטפל בוייטהד בטיפול חדשני.  תאי T הורגים (NK cells) הוצאו מגופה שהונדסו בעזרת נגיף, כך שיזהו את התאים הנגועים במחלה הסרטנית. אז הוחזרו התאים המהונדסים לגופה של הילדה והשמידו את תאי ה-B הסרטניים. הטיפול הצליח!

אמילי (אמה) וייטהד, לאחר ההחלמה
התהליך התחיל באיסוף תאי T הורגים של וייטהד. לתאים אלה תפקיד חיוני בהשמדת תאים לא תקינים או מודבקים בפתוגנים, אך תאי ה-T של הילדה לא זיהו את תאי ה-B הסרטניים שבגופה כפגועים, ולכן האחרונים יכלו להמשיך ולשגשג בגופה. במעבדה החדירו לתאי ה-T ההורגים, באמצעות נגיף, גן המקודד יצירת חלבון המשתלב בקרומית (הממברנה) שלהם. החלבון שהוחדר הוא חלבון כימרי (מורכב מחלקי חלבונים שונים) שהחלק החשוב בתוכו לטיפול הוא נוגדן היכול לזהות חלבון שנקרא CD19 - הוא חלבון מעטפת של תאי B, ולהקשר אליו. ההיצמדות של הנוגדן שעל תאי ה-T לחלבון CD19 של תאי ה-B, יוצרת את הקשר בין תאי ה-T ההורגים לתאי ה-B ומאפשרת לתאי ה-T "להרוג" את תאי ה-B.

הנגיף ששימש להחדרת הגן לחלבון הכימרי לתאי ה-T היה נגיף בשם  GeMCRIS 0607-793, מקבוצת ה-Lentiviruses (שאליה משתייך גם הנגיף HIV הגורם לתסמונת ה-AIDS). הנגיף הונדס כך, שלאחר חדירתו לתא והשתלבותו בגנום של התא המודבק, הוא לא יהיה פעיל כנגיף, ולא יתרבה בתא, ורק הגן המשובט בו יתבטא וייצר את החלבון.

התאים המהונדסים כונו בתחילה CART19  - ראשי תיבות של chimeric antigen receptor T cells  ובהמשך CTL019 - ר"ת של clinical trial. התאים הוחזרו לגוף הילדה, השתלבו שוב במערכת החיסון והתרבו בה וחיסלו, הם וצאצאיהם במשך מספר חודשים, כל תא B. כך הוכחדו כל התאים הסרטניים מגופה של הילדה ולאחר כשבעה חודשים היא נחשבה כבריאה. נוסף על כך, במערכת החיסון שלה יש עדיין צאצאים של תאי T מהונדסים אלה, המסוגלים להשמיד כל תא B חדש אם יופיע בגופה.

הטיפול, שכאמור מהווה פריצת דרך חדשנית בטיפול בסוג זה של מחלות סרטניות, רלוונטי גם לחולים במחלות סרטניות אחרות של תאי B  כלימפומה שאינה מסוג הודג'קין (NHL) ולוקמיה לימפוציטית כרונית (CLL). גם במחלות אלה מבטאים התאים הסרטניים את החלבון CD19 בקרומית שלהם. עד היום טופלו בשיטה זו 12 חולים, עשרה מבוגרים חולי לוקמיה לימפוציטית כרונית  ושני ילדים חולי לויקמיה לימפובלסטית חריפה. בתשעה מהם הטיפול הצליח.

מאחר והטיפול משמיד, לתקופה ממושכת, גם את תאי ה-B התקינים (שאחד מתפקידיהם בגופנו הוא ייצור נוגדנים), משתמשים בטיפול זה רק אחרי שכשלו כל אפשרויות הטיפול האחרות.

למרות ההצלחה, יש לחכות לתוצאות של טיפול כזה בחולים רבים נוספים, כדי לדעת מהו אחוז ההצלחה לטווח ארוך.

לקריאה נוספת

המאמר המקורי - ב-NEJM

הדיווח הרפואי

הרשומה המקורית עודכנה לכתבה ב"גליליאו" 175, עמ' 18, מרץ 2013. 

2 תגובות:

  1. חבל שאיננו יודעים מה שלומה של הילדה היום, 5 שנים מאוחר יותר.

    השבמחק