חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

11.9.15

על כלבת ערפדים ודרקולה - מיקרוביולוג בטרנסילבניה ב.

בסוף אוגוסט 2015 הגעתי לטיול, עם רעייתי,לטרנסילבניה. ערים עתיקות ויפות, נופים הרריים מדהימים, מפלים נהרות והרבה מאד מים, פרחים של סוף הקיץ. אבל אי אפשר לשכוח שאתה גם מיקרוביולוג.

זו השנייה מבין שלוש רשומות העוסקות בנושאים מיקרוביולוגיים בהם נפגשנו בטיול.

מחלת הכלבת (ראו רשומה קודמת) מהווה ברומניה בעיה חמורה. להבדיל ממדינות אחרות באירופה, ברומניה אין חובת חיסון של בעלי חיים נגד כלבת ולכן יש מאות מקרים בשנה של כלבת בבעלי חיים. המעבירים העיקריים הם שועלים. ב-2008 היו 1089 מקרים וזה עורר את הרשויות לפעול להפחתת מספר המקרים. ב-2009, 2010, ו-2011 היו 516, 469, ו-195 מקרים בהתאמה. באותה תקופה חלו ומתו מכלבת ששה בני אדם. שלושה מהם נשרטו או ננשכו על-ידי חתולים מבויתים. ושלושה האחרים ננשכו על-ידי כלבים משוטטים.

חיתוך עץ מימי הביניים - כלב חולה כלבת
 from Dobson, Mary J. (Disease, Englewood Cliffs, N.J: Quercus, p. 157

בקיצור - צריך להזהר ברומניה ממגע עם בעלי חיים ובמקרה של נשיכה או סריטה עם בעל חיים חשוד - לפנות מייד לטיפול רפואי. להזכירכם, אם מתפתחת המחלה - כבר אין מה לעשות, ואז מדובר במוות ודאי תוך ייסורים.

אך לכלבת - במיוחד כאן בטרנסילבניה, יש גם תפקיד היסטורי תרבותי חשוב:

דרקולה
wikimedia
בתחילת המאה ה-18 החלו להופיע במרכז אירופה ובבלקן הסיפורים והאגדות על הערפדים מוצצי הדם. על בסיס האגדות האלה נבנתה הדמות הבדיונית דרקולה, שבדיעבד הותאמה לה גם הדמות ההיסטורית (ולאד המשפד). יש הסוברים שלתסמינים של הכלבת (ההזיות והפחד מהמים ומהאור) ודרכי העברתה  - הנשיכות - בעיקר על ידי זאבים, שהיו אז יותר נפוצים מהיום. יש חלק נכבד בהתפתחות אגדות אלה.


ולאד טפס (המשפד) - נסיך וולכיה
המקור



לקריאה נוספת

על הכלבת ברומניה - בכתב העת Germs

כלבת - לא לכלבים בלבד


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה