חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

3.12.13

Tersicoccus phoenicis - החיידק העמיד מ"החדרים הנקיים"


חיידקים או ארכאונים החיים על פני כדור הארץ יכולים לזהם אתרים בחלל, באמצעות חלליות היוצאות מכדור הארץ. סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, וסוכנות החלל האירופית, לא לוקחות סיכונים, וכדי למנוע את האפשרות הזו, הן פיזרו באתרי ההרכבה  של החלליות שלהן ברחבי העולם, "חדרים" (או שמא יש לקרוא להם "אולמות") סטריליים. את החלליות מרכיבים בחללים אלה כדי שלא תשאנה ולו אף חיידק אחד, בעוזבן את מכדור הארץ. באולם כזה אף הורכבה הנחתת פיניקס (Phoenix), שסיירה ממאי עד נובמבר 2008 על המאדים. 

נחתת החלל פניקס בחדר הנקי
 NASA / Kim Shiflett
החדרים מטוהרים עם כלור, אתנול ומי חמצן בתדירות גבוהה, מיובשים, ונשמר בהם לחץ אוויר גבוה, שמונע כניסת מיקרואורגניזמים מבחוץ. דגימות שגרתיות ממקומות שונים בחדרים אלה, נלקחות כדי לוודא שאכן הסטריליות נשמרת. העובדים נכנסים לחדרים עטויים חליפות יעודיות, שרק העיניים מציצות מהן, ובדרכם דורכים על משטח סרט דביק שירחיק כל דבר מנעליהם, ועוברים במקלחת רוח שאמורה להסיר מהם כל גרגיר אבק. 

Tersicoccus phoenicis
צילום: NASA/JPL-Caltech
לאחרונה דיווחה קבוצת מחקר מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה, בראשות פרג ויישמפיאן (Vaishampayan), על גילוי חיידק שאינו מוכר למדע, בשתי דגימות שנלקחו מריצפות החדרים הנקיים: רצפה אחת במרכז החלל ע"ש קנדי שבפלורידה, והרצפה השנייה, במרחק של כ-4000 ק"מ משם (!), במרכז של סוכנות החלל הארופית שבגיאנה הצרפתית. 

לחיידק הוצע השם Tersicoccus phoenicis. שם הסוג מורכב מצורת החיידק, נקד (coccus), עם המלה הלטינית Tersi, שמשמעותה נקי. ואילו המין על שם רכב החלל Phoenix, שהיה בשלבי הרכבה בחדר הנקי בזמן גילוי החיידק הראשון. 

Tersicoccus phoenicis הוא נקד אווירני חסר תנועה שקוטרו כ-1 מיקרומטר. בצביעת גראם הוא נצבע סגול (חיובי). יש לו מאפיינים יחודיים בהרכב הדופן ובהרכב הקרומית (הממברנה). מבחינה טקסונומית הוא משתייך לחטיבת האקטינובקטריה, למשפחת  ה-Micrococcaceae. הסוג הקרוב ביותר אליו מבחינה גנטית (96.7 אחוזים של דמיון ברצפים של הגן השמור 16s-rDNA) הוא Arthrobacter.

Arthrobacter
Arthrobacter הוא סוג של מתגים קצרים אווירניים החיים בקרקע. כמה מינים בני סוג זה מפרקים חומרים רעילים, כגון תרכובות של כרום שש ערכי (Cr6+), וכן חומרים להדברת מזיקים. נבדקת האפשרות להשתמש בהם לטיהור ביולוגי (Bioremediation). חיידקים בסוג מהווים לעתים רחוקות גורמי מחלות סתגלנים (אופורטוניסטים). כמו כן דווח על דלקת קרום הלב שנגרמה בשל הזרקת סם מזוהם ב־Arthrobacter  woluwensis


החוקרים תוהים כיצד חיידק זה שרד בתנאי היובש של החדרים הנקיים, ללא מזון, ותחת התקפות חוזרות ונשנות של תרכובות החיטוי, וחוששים שחיידק זה עלול להתחמק מכדור הארץ עם אחת החלליות... החיידק לא נמצא (נכון לעכשיו) באף מקום אחר, והחוקרים חושבים שהוא חסר יכולת  להתחרות עם חיידקים אחרים – בסביבות לא סטריליות. מחקר עתידי של תכונות החיידק עשוי לתת מענה על התהיות. 

לקריאה נוספת 

המאמר שבו תואר החיידק:

האם יש חיידקים בחלל? – גליליאו 139, מרץ 2010

הרשומה המקורית עודכנה ופורסמה ב"גליליאו" 184, ינואר 2014

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה