חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

22.5.08

מדריך הדבש (Honeyguide) - והשותפים הסמויים


הציפורים האפריקניות מהסוג Indicator מכונות בעברית "אוביל" (בגלל פעולת ההובלה, באנגלית Honeyguides). אוביל הדבש, I. indicator, בצפון היבשת ו-I. minor בדרומה, משתייכות למשפחת האוביליים (Indicatoridae), מסדרת הנקראיים (Piciformes). הן ידועות ביופיין ובחיבתן למוצרי כוורות הבר, במיוחד לאחר שהכוורות נשדדו או נפגעו על ידי בני אדם שודדי כוורות. הציפורים ניזונות מהשאריות (שבשביל ציפור קטנה הן בהחלט מספקות).

בכתבי עת מדעיים (?!) ובסרטי טבע מוזכרות הציפורים כמובילות גם גיריות דבש ודובים לעבר הכוורות. אך אין בשום מקום תצפיות שמאשרות זאת. ציפורים אלה טפילות (כמו הקוקיות) ומטילות את ביציהן בקינים של ציפורים ממינים אחרים כשרקרקים, נקרים ושלדגים. הגוזלים שבוקעים הביצה קוטלים את הצאצאים המקוריים. ראו כאן.

אוביל הדבש - Indicator indicator זכר צעיר, גמביה
צילום:
Gisela Gerson Lohman-Braun, wikimedia commons
אחד המוצרים ה"אנרגטיים" המיוצר בכוורות הדבורים, מלבד הדבש, הוא השעווה (beeswax), המשמשת גם להכנת נרות, שהיא אסטר של חומצת שומן וכהל ארוך-שרשרת. לציפורים אין אנזימים מתאימים לפרוק השעווה ולכן אין הם יכולים לנצל אותה ללא חיידקי Micrococcus cerolyticus והשמרים Candida albicans החיים במעיהן ומפרקים את השעווה למרכיביה הזמינים המנוצלים על ידי הציפור.

פורסם במקור ב"גליליאו" גיליון 117, מאי 2008, תוקן ועודכן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה