חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

11.2.16

תנועת חיידקי Listeria באמצעות אקטין (Actin) של תאי המאכסן







חיידקי ליסטריה (Listeria monocytogenes) הם חסרי יכולת תנועה מחוץ לתאים. כשהם חודרים לתא הם "בונים" לעצמם זנבות מהאקטין של המאכסן.


חיידקי הליסטריה נחשבים כפתוגנים שניוניים, שגורמים למחלה רק באנשים חלשים מבחינה חיסונית. ובמקרה של ליסטריה, מדובר מלבד אנשים עם מחלות רקע, גם בנשים בהריון, בקשישים ובילודים. חיידקי הליסטריה jחודרים דרך השלייה מהאם לעובר וגורמים למותו ולהפלה. בילודים ובקשישים מתפתחות סדרה של מחלות המכונות ליסטריוזיס.  על כך כתבתי ברשומה קודמת.


חיידקי ליסטריה נצמדים לתא המטרה שלהם באמצעות החלבון אינטרנלין (internalin) הבולט החוצה מהמעטפת החיצונית שלהם. חלבון זה נקשר לחלבון קדהדרין (cadherin)  שבולט החוצה מתאי המטרה. הקישור של האינטרנלין לקדהדרין גורם לאחרון להפעיל תהליך של פגוציטוזה, שכתוצאה ממנו חודרת שלפוחית ממברנית (פגוזום) שבתוכה החיידק אל תוך התא. אז משתחרר חיידק הליסטריה מהפגוזום לציטוזול – שם הוא מתרבה. במקביל, חלבון ממברני קוטבי של החיידק, המכונה ActA, מפעיל מערכת חלבונים תאית המכונהArp2/3 , ומערכת זו מצמידה לאותו קוטב צרור סיבי אקטין, שמקורם בשלד התא המאכסן, סיבי אקטין אלה מתפקדים כשוטון של החיידק ומניעים אותו בתוך התא עד שהוא מגיע במהירות לממברנה של התא, שם נוצרת בליטה כלפי התא השכן שמעוררת את האחרון לבליעה של האזור הבולט (עם החיידק).למעשה, ברגע שהחיידק חדר לתא אחד באמצעות האינטרנלין, הוא ממשיך את חייו ומתרבה בתוך התאים. ולכן הוא בעצם טפיל תוך תאי. 


תרשים של חדירת חיידקי ליסטריה לתאים. הסבר בטקסט
מקור התמונה

הערת אגב: התהליך נחקר בעכברים טרנסגניים. כי עכברים רגילים אינם נפגעים כתוצאה מהדבקה בחיידקי ליסטריה. הסיבה לכך היא שבעמדה 16 של חלבון הקדהדרין באדם יש את חומצת האמינו פרולין, בעוד שבעמדה 16 של חלבון הקדהדרין בעכברים יש את חומצת האמינו גלוטמט, לכן הונדסו העכברים הטרנסגניים כך שהוחלף בהם הקדהדרין העכברי באנושי וכתוצאה מכך ההדבקה בליסטריה התאפשרה, והייתה קטלנית עבורם.

לקריאה נוספת

ההיסטריה של הליסטריה  

קורס קצר בביולוגיה תאית, תבת טקסט 17



פורסם במקור ב"מדע גדול בקטנה". 


תגובה 1:

  1. היכולות של חיידקים פשוט מדהימות אותי כל פעם מחדש.
    לו רק היינו מסוגלים לרתום את היכולות שלהם באופן סדרתי לטובתנו (לא שלא עושים זאת במידת מה).
    כמו תמיד, תודה רבה על העדכון.

    השבמחק