חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

10.5.14

מחלת אבעבועות חדשה

 נגיף חדש (ומחלה חדשה)  ממשפחת נגיפי ה-Poxviridae


משפחת ה-Poxviridae היא משפחה של נגיפי DNA, המדביקים תאים של חרקים ושל יונקים. לכל הנגיפים במשפחה חלבונים משותפים במעטפת, וחיסון נגד נגיף אחד מהמשפחה מקנה חסינות מלאה גם נגד כל השאר.

הנגיף המשמעותי ביותר ממשפחה זו הוא נגיף האבעבועות השחורות, Variola, שהדביק בני אדם בלבד, שלמיטב ידיעתנו הוכחד מהטבע כתוצאה מפעילות של ארגון הבריאות העולמי, שדאג לחיסון של המונים בנגיף ה-Vaccinia, אף הוא מאותה משפחה, ועל-ידי בידוד מוחלט של המודבקים באבעבועות השחורות, עד למותם או הבראתם (ראו ברשומה קודמת). באופן רשמי נגיףהאבעבועות השחורות קיים רק בשתי מעבדות ברחבי מהעולם - אחת ברוסיה, ואחת בארצות הברית - אך קיים חשש שמא מדינות וארגוני טרור מחזיקים בנגיף כנשק ביולוגי פוטנציאלי.


נגיפי Variola במיקרוסקופ אלקטרונים סורק
המקור: CDC/ Dr. Fred Murphy; Sylvia Whitfield

נגיפים נוספים המוכרים מהמשפחה הם הנגיפים הגורמים לאבעבועות בקופים (monkeypox), בבקר (cowpox), ובגמלים (camelpox). במשפחה זו יש עוד כמה עשרות נגיפים שונים שמוכרים בעיקר לווירולוגים.

עד שנת 1981, אז הכריז ארגון הבריאות העולמי על הכחדת נגיף האבעבועות השחורות, נהגו במרבית מדינות העולם לחסן את מרבית האוכלוסיה (למעט מדוכאי חיסון) על ידי הזרקה של נגיף ה-Vaccinia. לאחר ההכרזה כי הנגיף נכחד החיסון הופסק (המשיכו לחסן רק חיילים בשל החשש משימוש בנשק ביולוגי...). במהלך השנים התברר כי הפסקת החיסון - שבעצם מנע את ההדבקה בכל הנגיפים מהמשפחה - גרמה להופעה מחודשת של מחלות אבעבועות שונות  שמקורן בבעלי חיים, בבני אדם, ובהן אבעבועות הקוף ואבעבועות הגמל.

ביולי 2013 הגיעו שני מגדלי בקר מגאורגיה לבדיקה רפואית, כשעל ידיהם אבעבועות.  בתחילה חשבו הרופאים, בגלל מקצועם, שמדובר באבעבועות הפרות, אבל בדיקת PCR של דגימות מהשלפוחיות שעל ידיהם שללה נוכחות של נגיפים מוכרים מהמשפחה. התברר שמדובר בנגיף חדש. רשויות הבריאות של גאורגיה איתרו באזור אנשים נוספים נושאי נוגדנים שלא חוסנו בעברם כנגד אבעבועות שחורות. והרופאים יבדקו אם אכן מדובר בנגיף החדש וינסו לאתר את המקור שלו. כפי שנראה כרגע, המחלה הנגרמת על ידי הנגיף אינה חמורה.

נמשיך לעקוב בעניין...

לקריאה נוספת

אבעבועות שחורות - המחלה המידבקת הראשונה שהוכחדה מהעולם

המקור

עודכן לכתבה ב"גליליאו" 190, יולי 2014

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה