חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

5.10.12

מה מסתתר בדיו?

על חיידקים, דיו אפור, וזיהום עקב קעקוע

קעקוע - אמנות הציור הקבוע בעור, מתבצעת בעזרת הזרקת חומרי צבע מסוגים שונים מתחת לעור. שורשי הקעקוע קדומים, ומגיעים מגיעים אף לתקופה הפליאוליתית (תקופת האבן הקדומה) המאוחרת (לפני יותר מ-12 אלף שנה).  הסיבות לקעקועים הם רבות ומגוונות, ולא זה המקום לדון בהן. כחמישית מהאנשים בארצות הברית מעוטרים לפחות בקעקוע אחד. גם אוטצי איש הקרח, שעליו נכתב בעבר, היה מקועקע.

מהזווית המיקרוביולוגית, קעקוע - אם הוא אינו נעשה לפי הכללים המחמירים השומרים על הסטריליות של התהליך, יכול להוות בעייה חמורה. חיידקים, נגיפים וגורמי מחלות אחרים יכולים לחדור לאזור המקועקע ולזהם אותו. מקור אותם גורמים יכול להיות בעור המטופל, או בכלים ובחומרים שבהם משתמש המקעקע. קעקוע, שנעשה לא לפי הכללים ההיגיינים הנאותים וכשנעשה שימוש באותם מכשירים בבני אדם שונים, עלול לגרום להדבקה בנגיפי AIDS, צהבת B, צהבת C ואחרים.

בינואר השנה (2012) דיווח מרק גולדגייר (Goldgeier), רופא עור מרוצ'סטר שבמדינת ניו-יורק שבארצות הברית, על דלקת עור ורקמות רכות שהתפתחה על קעקוע "טרי" של אחד ממטופליו. הגורם לזיהום התגלה כחיידק Mycobacterium chelonae.  

חקירה אפידמיולוגית של המקרה גילתה שמקרה זה הוא אחד מ-19 מקרים, הראשונים שבהם החלו כבר בנובמבר 2011,  - כולם לקוחות של אותו אומן קעקועים. בסריקה מיקרוביולוגית של הציוד והחומרים של אותו מקעקע, אותר החיידק בדיו  האפור, המוכן לשימוש, שבו השתמש. החיידק התגלה גם בבקבוקים סגורים של אותו דיו, והיצרן, 4fortu4tatoo, חברה מאריזונה, החלה לאסוף את בקבוקי הדיו מהחנויות ומהמקעקעים. 

קעקוע מזוהם
Monroe County Health Department

כיצד הגיע M. chelonae לבקבוקי הדיו? M. chelonae נמצא לפעמים במקורות מים שונים, וגם במי ברז. משערים, שהמים שמהלו בהם את הדיו השחור (שממנו מכינים את הדיו האפור) שהיו אמורים להיות מעוקרים, לא היו כאלה.

מאחר ובקבוקי הדיו של החברה הופצו גם במדינות נוספות, החל המרכז לבקרת מחלות לבדוק אם קיימים מקרים נוספים שמקורם בדיו מזוהם. ואכן נמצאו 31 מקרים במדינת וושינגטון (משני אומני קעקוע שונים), שני מקרים במדינת איובה, ומקרה אחד במדינת קולורדו.  סביר להניח שמקרים נוספים לא הגיעו לידיעת הרשויות. לכל המקרים האלה לא היה קשר לדיו המזוהם של החברה מאריזונה וגם לא לחיידק שזוהה בניו-יורק.  במקרים אלה הגורמים היו זן אחר של M. chelonae ומין אחר של Mycobacterium - החיידק M. abscessus. מקורו של הדיו המזוהם היה בשתי חברות נוספות. 


ומה עם החולים? הם טופלו בתרופות אנטיביוטיות. חלקם החלימו במהירות, בחלקם נמשך הטיפול כחצי שנה עד החחלמה... 


מקורות
המאמר ב-NEJM המדווח על ההתפרצות המקורית בניו-יורק
הסקירה באתר המרכז לבקרת מחלות

הרשומה עודכנה לכתבה ב"גליליאו", 172, דצמבר 2012. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה