חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

20.6.10

על אגסים, מחלת החירכון (Fireblight) וסטרפטומיצין


מטעי האגסים בגליל העליון, המשתרעים על יותר מ-13,000 דונם, ויבולם השנתי קרוב ל-40,000 טון פרי, נמצאים כעת (יוני 2010) בעיצומה של מגיפה. מחלת החירכון מתפשטת במטעים של האגסים (וגם של פרות אחרים, כתפוחים ושסק) והופכת  את העלים והענפים לחומים ורקובים. היבול צפוי לרדת לפחות מ-50%.

עץ אגס נגוע בחירכון. 
המקור: ויקיפדיה האנגלית
מחלת החירכון (Fireblight) נגרמת על-ידי החיידק Erwinia amylovora. מקור החיידק והמחלה הוא כנראה בצפון אמריקה, משם זה התפשט לשאר חלקי העולם.

כאשר נפגע עץ, חרקים וציפורים, וכנראה גם הרוח, מעבירים את החיידקים גורמי המחלה. ללא התערבות החקלאי, יפגע כל המטע. כאשר מדובר בעצים בודדים, והמחלה לא הגיעה לשורשים, ניתן להסיר ולהשמיד את חלקיהם הנגועים. העצים יתאוששו. כאשר מדובר בעצים רבים, ניתן לטפל בריסוס של חומרים אנטיביוטיים: סטרפטומיצין או אוקסיטטרציקלין (כל עוד לא התפתחה עמידות של החיידקים).

בישראל המחלה קיימת כבר כ-20 שנה. משרד החקלאות אוסר מצד אחד על ריסוס בסטרפטומיצין ומאפשר יבוא של אגסים ממטעים שרוססו בחומר, מארה"ב. והחקלאים לא יודעים מה לעשות.

עדכון מינואר 2012: משרד החקלאות יסייע לחקלאים לשקם את המטעים שנפגעו.























אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה