חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

1.5.14

תרופה לדבר (plague)?

האם מעכבים של האנזים Pla, פרוטאז המופרש על-ידי חיידקי הדבר (Yersinia pestis), יוכלו לשמש כתרופות למחלה?

דבר הריאות היא מחלת ריאות קטלנית, ומעטים החולים ששרדו אותה. בפועל אחוזי התמותה קרובים מאד ל-100 אחוז. דבר הריאות היא אחת משלוש הצורות של מחלת הדבר, הנגרמת על-ידי החיידק Yersinia pestis.  (על החיידק ועל השפעות המגפות על ההיסטוריה האנושית ראו ברשומה "המגפות השחורות ששינו את ההיסטוריה"). אחת התופעות שמייחדת את המחלה וכנראה תורמת בצורה משמעותית לקטלניות שלה, היא העדר תגובה של מערכת החיסון לפלישת החיידקים לריאות, במשך יותר מ-24 שעות - בתקופה זו "מסתתרים" החיידקים ממערכת החיסון, והדבר מאפשר את שגשוגם. רק לאחר כ-36 שעות, כשכמות החיידקים גדלה משמעותית, מתפתחת תגובה דלקתית של המערכת  - שבסופו של דבר גורמת נזק לרקמת הריאות ולמות החולה.

חיידקי Yersinia pestis ב-foregut (החלק העליון של מערכת העיכול) של פרעוש - במיקרוסקופ אלקטרונים סורק
המקור -  Rocky Mountain Laboratories, NIAID, NIH 

כיצד מסתתרים חיידקי הדבר ממערכת החיסון?  מסתבר שלחיידקים יש כמה אמצעים לכך: לקצה השומני של הליפופוליסכרידים המרכיבים את הקרומית (ממברנה) החיצונית - שלרוב מהווים "גורם מפעיל" של מערכת החיסון - מצורפים שיירי אצטיל  שכנראה מנטרלים זאת; חלבוני מעטפת המונעים מהמתאים הבלעניים של מערכת החיסון לזהות ולבלוע את החיידקים; ושימוש במערכת הפרשה והזרקה של רעלנים לתאים של מערכת החיסון שזיהו את החיידקים, למשל חלבוני Yop הגורמים להתאבדות מתוכנתת של מקרופגים.

עד לאחרונה היה ידוע ששהאנזים החיידקי Pla (plasminogen activator), המיוצר על ידיהם רק בשלב השני, הכרחי לאלימותם של חיידקי הדבר (שכן מוטנטים החסרים אותו אינם קטלניים), אך לא היה ברור כיצד הוא גורם לכך. קבוצת המחקר בראשותו של וינדהאם לאתם (Lathem), מאוניברסיטת Northwestern שבשיקגו, גילתה שאתר המטרה של האנזים Pla הוא החלבון הממברנלי FasL, המפורק על ידי האנזים. FasL הוא חלבון הממוקם בקרומית של תאים שונים, וכשהוא מופעל על-ידי גורמים מתאימים הוא משמש כמפעיל של מערכת להשמדה עצמית (אפופטוזה) של התא. בתנאים אחרים, ללא נוכחות Pla, מפעילים תאים של מערכת החיסון את FasL בתאים המודבקים בחיידקים (או בנגיפים) וגורמים להשמדתם, ובכך מונעים או מעכבים את התפשטות החיידקים.
כתוצאה מהפירוק של FasL על-ידי Pla לא מופעלת ההשמדה העצמית בתאים המודבקים על ידי החיידקים, וכך החיידקים מתרבים באין מפריע ומתםשטים לתאים נוספים.

האם כתוצאה ממחקר זה יתאפשר טיפול בדבר הריאות? החדרה לריאות של מעכבי Pla (מוכרים לפחות שניים כאלה). אולי תציל בעתיד חלק מהחולים. 

לקריאה נוספת

תקציר המאמר המקורי

המגפות השחורות ששינו את ההיסטוריה.- "גליליאו" 182, 2013

הרשומה מקורית הורחבה לכתבה ב"גליליאו" 190, יולי 2014

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה