חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

28.5.16

אנזימים שהורסים את הקרום הביולוגי - לעזרת האנטיביוטיקה


כ-80-65 אחוזים מהזיהומים בחיידקים פתוגניים נגרמים על ידי חיידקים היוצרים קרום ביולוגי בגוף המאכסן (וראו: החיים הקרומיים של החיידקים). בקרום הביולוגי משתנים החיידקים ביחס לחיידקים יחידניים, וחלק מהשוני נובע מתכונות התווך הקרומי, שהוא מבנה קשיח יחסית, המורכב מחלבונים, רב סוכרים ואף מ-DNA, שמחבר אותם לשכניהם בקרום.

השוני בתכונות מתבטא בין השאר בכך שטיפול תרופתי שפועל נגד החיידקים הפלנקטוניים (היחידניים) במבחנה, לא יעיל כנגד אותם חיידקים כאשר הם משולבים בקרום ביולוגי. גם התאים הבלעניים של מערכת החיסון אינם יכולים לחדור לקרום הביולוגי ולבלוע את החיידקים. האם פגיעה במרכיבי הקרום החיצוניים, תאפשר להחזיר את היעילות של הטיפול ומערכת ההגנה? האם יש לנו דרך לפגוע ולפרק את הקרום הביולוגי?

חיידקי Pseudomonas aeruginosa מוכּרים בעיקר כפתוגנים משניים. הם גורמים לדלקות ריאה ולמחלות זיהומיות נוספות בחולי ציסטיק פיברוזיס ובחולי במחלות רקע אחרות. החיידקים מייצרים בגוף המאכסן רב-סוכרים (Pel ו-Psl) שמהווים חלק עיקרי מהשלד הדביק של הקרום הביולוגי. יש מצבים שבהם החיידקים משתחררים מהקרום הביולוגי, ולכך יש להם אנזימים מתאימים (PelAh ו-PslGh), שמפרקים את הרב הסוכרים ומחלישים את הקרום כך שיתאפשר לחיידקים להשתחרר ממנו.

חיידקי Pseudomona aeruginosa במיקרוסקופ אלקטרונים סורק
המקור: 
CDC/ Janice Haney Carr
קבוצת המחקר בראשות לין האוול (Howell) מבית החולים לילדים בטורונטו השתמשה באנזימים אלה כתרופה שמעכבת את ייצור הקרום הביולוגי ובכך מאפשרת למערכת ההגנה של הגוף ולתרופות אנטיביוטיות להתמודד עם החיידקים הפתוגניים. הם מצאו את המינונים המתאימים לפרוק כמעט מלא (94 אחוזים) של קרום ביולוגי קיים, ואת אלה הדרושים למניעת היווצרות הקרום. האנזימים אינם פוגעים לא בתאי החיידקים, ולא בתאי יונקים. השילוב של האנזימים ביחד עם האנטיביוט קוליסטין איפשר לאנטיביוט לפעול ביעילות רבה יותר מאשר בלעדי האנזימים.

עד כה נבדקו האנזימים בהצלחה על תרבית של תאי ריאה המודבקת בחיידקים.  בשלבים הבאים ייבדקו האנזימים בחיות ובמקרה של הצלחה, ייבדקו האנזימים בניסויים קליניים גם בחולים.


לקריאה נוספת
תקציר המאמר המקורי בכתב העת Science Advances

חיידקים מתפוצצים - גליליאו 212 - מאי 2016

החיים הקרומיים של החיידקים - "גליליאו" 101,  ינואר 2007.

לחוש שאתה לא לבד (גם כשאתה כן...) - "גליליאו" 210,  מרץ 2016.


יפורסם בגליליאו 213, יוני 2016

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה