חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

5.1.20

זכרונות מאוגנדה שבאפריקה - על מה עומדת חסידה צהובת מקור


או - האם לחסידות יש ברכיים? ספוילר - כן - אבל לא רואים אותן. 


  • חסידה צהובת מקור, תעלת קזינגה שבאוגנדה, עומדת על אצבעותיה

חסידה צהובת מקור (Yellow-billed stork - Mycteria ibis) , ידועה גם בשם חסידן אפריקני. היא עוף גדול ממשפחת החסידתיים. שחי  באיזורי ביצות, אגמים, ושטחים פתוחים ברחבי אפריקה הטרופית. 

בטיולי באוגנדה באוגוסט 2019 נתקלתי וצילמתי לא מעט חסידות ממינים שונים. אך תמונה אחת של חסידה צהובת מקור סקרנה אותי. זו התמונה השנייה ברשומה זו. שימו לב לעמידה של החסידה ולהבדל בינה לעמידה של החסידה שבתמונה הראשונה. 


חסידה צהובת מקור, תעלת קזינגה שבאוגנדה, עומדת על שתי כפות רגליה

אז מה ההסבר "הביולוגי" להבדל בין שתי התמונות?  ומה המשמעות מבחינתנו כבני אדם?  - האם אנו עומדים כמו בתמונה הראשונה, או כמו בשנייה. 

חסידה צהובת מקור זו, בניגוד אלינו (אך כמו הרבה ציפורים אחרות, וגם בעלי-חיים אחרים), לרוב עומדת על האצבעות שלה (כבתמונה הראשונה) ולא על כל כפות הרגלים. זה אחד הגורמים המגביהים אותה מאד.

אך החסידות יכולות גם לעמוד, כמונו,  על כל כפות הרגלים, והם אכן עושות זאת לפעמים (כבתמונה השנייה),..

מה היחס בין שתי צורות העמידה? האם צורת העמידה על כף הרגל נפוצה כמו עמידה על האצבעות? כדי למצוא תשובה לשאלה סרקתי מאות תמונות של עופות ממשפחת החסידאיים שברשת. מצאתי רק ארבע תמונות של מרבו  בעמידה כזו - על כפות הרגליים (קישורים בסוף הכתבה). המסקנה שלי. העמידה על כפות הרגליים בעופות ממשפחת החסידאיים היא נדירה מאד יחסית לעמידה על האצבעות. הקוראים מוזמנים לצרף בתגובות קישורים לתמונות של חסידאים, ממינים שונים העומדים על כפות הרגליים.

ונחזור לשאלה שבכותרת המשנה. יש לחסידות ברכיים, אך אנחנו לא רואים אותן. הברכיים - שהן המפרקים המחברים בין השוקיים לירכיים -  מוחבאות בתוך גופן של החסידות ואינן נראות כלפי חוץ. מה שאנו רואים (וחושבים בטעות שזה הברכיים) זה את הקרסולים - המפרקים המחברים בין השוקיים לכפות הרגליים. 

ארבע תמונות של מרבו (שונים) שעומדים על כפות רגליהם:  תמונה 1, תמונה 2, תמונה 3, תמונה 4

עדכון (פברואר 2023)  - גם פלמינגו עומדים על כפות רגליהם - ערן אפרת  - בטוויטר


פורסם גם כחידה ביולוגית באתר הפייסבוק של המחלקה למדעי הטבע והחיים באוניברסיטה הפתוחה


תגובה 1:

  1. נ-פ-ל-א!
    מי היה חושב שהמפרקים הניכרים לעין באמצע הרגל אלו לא הברכיים אלא הקרסוליים...
    ובכלל, מעולם לא ראיתי חסידה "יושבת" כך כמו בתמונה השניה (=עומדת על כפות רגליה). תמיד חשבתי שהן גבוהות נורא.
    בתמונה השניה זו נראית ממש כמו קריקטורה של חסידה מקוצרת.
    בזכותך למדתי היום משהו חדש.
    רב תודות לך! :-)

    השבמחק