חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

20.9.13

כלבת ללא נשיכה! מוות מכלבת בעקבות תרומת כליה

בארה"ב מת אדם בעקבות השתלת כליה שנתרמה מתורם שלא אובחן כחולה כלבת

דביבון מצוי (רוחץ - Procyon lotor) - נגיף הכלבת היה אופייני לדביבונים.
המקור: 
Dave Menke -  the National Digital Library of the United States Fish and Wildlife Service

בתחילת מרץ 2013, תושב מרילנד חלה בכלבת ומת. הדרך בה נדבק בנגיף בכלבת הייתה תעלומה שכן הוא לא נחשף בעברו לבעל חיים שעלול להעביר כלבת. הנפטר עבר השתלת כליה כשנתיים לפני מותו. אומנם הזמן הממוצע להתפתחות סימני כלבת לאחר ההדבקה הוא כשלושה חודשים, אך בהחלט יתכנו תקופות דגירה ארוכות יותר. חוקרי המרכז לבקרת מחלות בארה"ב (CDC) החליטו לבדוק האם נגיף הכלבת הועבר אליו מהתורם במהלך ההשתלה. בבדיקות דגימות רקמה של התורם והמושתל שמת נמצא בשניהם נגיף כלבת מזן הנפוץ בדביבונים. בהיסטוריה הרפואית שהכירו חוקרי הCDC היה רק מקרה אחד קודם שבו אדם חלה ומת מזן ספציפי זה של כלבת.

איך זה קרה? כל תורמי האיברים נסרקים לנוכחות גורמי מחלות מדבקות לפני ביצוע ההשתלה ונבדקים גורמי כגון נגיפי HIV ונגיפי דלקת כבד מסוג B  ו-C. עם זאת, נוכחות גורמי כלבת נבדקים רק כאשר יש חשד לכלבת. במקרה הנ"ל התורם, תושב פלורידה,  היה אדם בריא שחזר ב-2011 ממסע דיג ומת ממחלה עם סימנים ותסמינים מרובים שיכלו להתאים למחלות רבות. היו גם סימנים נוירולוגיים, אך הן לא עוררו חשד לכלבת, ובדיקת נוזל השדרה לא העלתה ממצאים מחשידים אחרים (האפשרות של כלבת לא נבדקה).  הרופאים חשדו בהתחלה בהרעלת מזון, (ciguatera – מרעלנים המופרשים על-ידי מיקרואורגניזמים שמצטברים בדגים שניזונים מהם), ובהמשך הסתפקו בדלקת מעיים שהסתבכה. בדיעבד הסתבר שהוא היה ציד חובב, ובמהלך מסע ציד בצפון קרולינה ננשך פעמיים על-ידי דביבונים.

ומה לגבי המושתלים הנוספים? הלב, הכבד והכליה השנייה של התורם נתרמו לשלושה מושתלים נוספים – כל אחד במדינה אחרת. בעקבות המקרה אותרו שלושתם, נבדקו ונמצאו בריאים. הם קיבלו מיידית חיסון סביל (נוגדנים - אימונוגלובונים) נגד כלבת ולאחר זמן מה קיבלו גם חיסון פעיל. את שני סוגי החיסונים אין לתת באותו זמן כי הנוגדנים מנטרלים את החיסון הפעיל. גם מקורבי התורם טופלו ליתר בטחון למרות שהסיכון שנדבקו ממנו הוא אפסי.

מקרה זה שונה משמעותית מארבעת מקרי המוות הקודמים של מושתלים שחלו בכלבת ונפטרו ממנה. במקרים אלו במושתלים הושתלה קרנית של תורמים שמתו ממחלה נוירולוגית לא מזוהה (ולא אובחנו כחולי כלבת).

 מקורות וקריאה נוספת:

המאמר ב-JAMA
http://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/1719738

על חקירת המקרה באתר ה-CDC
https://www.cdc.gov/media/releases/2013/s0315_rabies_organs.html

כלבת - לא לכלבים בלבד
http://drorbn.blogspot.com/2009/11/blog-post.html



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה