חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

24.10.19

נחשון אפריקני - ציפור השטן שכבר לא חורפת בארצנו.


הנחשון האפריקני או ציפור השטן הוא עוף מים שחי בעבר גם בארצנו, אך נעלם ממנה. פגשתי אותו באוגנדה


כשרק הצוואר והראש מעל המים 

הנחשון האפריקני (Anhinga rufa), הוא עוף-מים מדהים בעל צוואר גמיש וארוך, שבקצהו ראש עם מקור ארוך, חד ומשונן. הנחשונים צדים בעזרת תנועה חדה של המקור בעיקר דגים ולפעמים גם יצורי מים אחרים. הנחשונים מקימים קן מזרדים על עץ והנקבה מטילה בו 6-3 ביצים.


שם הסוג, Anhinga, מקורו בשפה מקומית (טופי) של ילידי ברזיל. משמעותו, "ציפור הנחש או ציפור השטן".

הסוג משתייך למשפחה נפרדת (נחשונאים - Anhingidae) שביחד עם משפחת הקורמורנאים (Phalacrocoracidae) מהווים תת-סדרה נפרדת בסדרת הסולתאים (Suliformes) - שרק ב-2013 הופרדה מסדרת השקנאיים (Pelecaniformes). הפרדה זו אינה מוסכמת על חלק מהאורניתולוגים (חוקרי העופות). במשפחת הנחשוניים היו חמישה סוגים נוספים - שנכחדו.

נחשון וקורמורנים - בגדת הנילוס באוגנדה - אוגוסט 2019

כמו לקורמורנים, לנחשונים מבנה נוצות מיוחד, המאפשר להם להם לצלול ולשחות ביעילות ובמהירות. נוצותיהם נרטבות, ולכן רואים את הנחשון עומד ומייבש את נוצותיו. כשהנחשון שוחה במים, גופו נמצא מתחת לפני המים ורק צווארו הארוך והמעוקל בולט, מה שנראה קצת כמו נחש, מכאן גם שמו העברי נחשון. הליכתו, וגם תעופתו, מסורבלת במקצת.

מיבש את נוצותיו על סלע - אוגוסט 2019

עד שנות ה-60 של המאה ה-20 הנחשונים האפריקנים מתת המין הצפוני (A. rufa chantrei) היו חורפים בישראל. כלומר, מבלים בישראל רק את הסתיו והחורף, ונודדים צפונה באביב. הם נצפו לא מעט בביצות החולה, בירקון ובקישון. באביב ובקיץ הם היו נוטשים אותנו לקנן בביצות אמיק שליד אגם אנטיוכיה (בדרום טורקיה). עם ייבוש הביצות שמסביב לאגם אנטיוכיה, נכחדו שם הנחשונים והפסקנו לראותם גם בארץ, כנראה גם בגלל יבוש אגם החולה.

בנילוס הויקטוריני - אוגוסט 2019

ב-31 במאי 2004 תועד פרט בודד שהזדמן לכנרת ונצפה מחוף גינוסר. לא ברור מהיכן הוא הגיע.

בתעופה - Frans Vandewalle@Flicker

יש עדיין אוכלוסיה קטנה של תת המין הצפוני שמקננת בביצות מסופוטמיה- בין נהרות הפרת והחידקל בדרום מזרח עיראק (ליד הגבולות עם אירן וכווית), אך היא לא מגיעה אלינו, והיא נמצאת בסכנת הכחדה חמורה.

תת המין הדרומי של הנחשון האפריקני (A. rufa rufa) נפוץ באזורים שונים באפריקה, מדרום לסהרה.

סרטון של Kees Vanger

ישנם עוד שלושה מינים נוספים של נחשונים במרכז ובדרום אמריקה (A. anhinga), באוסטרליה (A. novaehollandiae), ובמזרח אסיה (A. melanogaster).

נחשון אוסטרלי - בפארק קקדו באוסטרליה  (צילום:אלכס סלבנקו - אוגוסט 2018) 

על הנחשון האפריקני - באתר הצפרות הישראלי

על הנחשון - בויקיפדיה האנגלית

פורסם בדף הפייסבוק ובאתר של מדע גדול בקטנה, אוקטובר 2019

תגובה 1: